PL

Biedronka siedmiokropka

Biedronka siedmiokropka (Coccinella septempunctata) to owad z rodziny biedronkowatych o półkolistym ciele. Pokrywy skrzydeł czerwone, a na nich znajduje się siedem czarnych kropek. Larwa ma charakterystyczny wydłużony, pełen wyrostków kształt, jest szara z żółtymi plamami. Druga para skrzydeł jest błoniasta. Czułki są małe i nitkowate. To najpospolitszy chrząszcz z biedronkowatych w Europie.

Biedronka siedmiokropka (Coccinella septempunctata)

To dość pospolity owad w naszym kraju. Występuje w wielu lądowych środowiskach, wszędzie tam, gdzie znajduje pożywienie.

Nie jest to owad płochliwy. Posiada zdolność lotu, ale lot nie jest wytrwały. Zimują osobniki dorosłe. Postać dorosłą biedronki można spotkać przez cały rok.

Zarówno larwa jak i owad dorosły odżywia się mszycami, choć nie wszystkich gatunków. Larwa potrafi zjeść 600 mszyc podczas swojego życia, owad dorosły zjada dziennie tyle ile waży. Biedronka może przyjmować także inne pokarmy, takie jak nektar, spadź i pyłek.

Samice składają jaja wiosną na spodzie liści. Larwy prowadzą wolny tryb życia. Na ogół w ciągu roku pojawia się jedno pokolenie, rzadziej dwa.

Nie jest to gatunek zagrożony wyginięciem.

Sama biedronka jest trująca, nie jest więc atakowana przez inne owady i ptaki. Trucizny gromadzi także dzięki zjadaniu mszyc, które kumulują w swoich ciałach toksyny pochodzące z roślin.

Biedronka w bronie własnej wydziela kropelki krwi (jest to tak zwana reakcja krwawienia), które wydzielają specyficzny, odstraszający zapach.

Filmy