PL

Brzęczka

Brzęczka (Locustella luscinioides) to gatunek ptaka z rodziny pokrzewkowatych, zaliczana do gajówek. Upierzenie z wierzchu brunatne, nad okiem słabo widoczna brew. Spód jest jasny. Ptak jest podobny do trzcinniczka, świerszczaka i strumieniówki.

Brzęczka (Locustella luscinioides)
© VOLODYMYR KUCHERENKO - Fotolia.com

Brzęczka występuje w Europie, Azji i Afryce. Brzegówkę można spotkać pośród trzcin, pałki wodnej, nadwodnych krzewów.

Ptak ten prowadzi skryty tryb życia i jest trudny w obserwacji. Ma ciekawy sposób poruszania się. Często biega po podłożu, przypominając mysz. Samiec odzywa się ze szczytu trzciny jednostajnym terkotem, jakby brzęczeniem. To ptak wędrowny. Przyloty w kwietniu, odlot w okresie od sierpnia do września.

Długość ciała wynosi do 14 cm, rozpiętość skrzydeł 18-21 cm, a ciężar około 16 g.

Poluje na owady, pająki i ślimaki.

Gniazdo zakłada w kępie turzyc albo w trzcinach. Budulec stanowią liście pałki i trzciny. Wyprowadza 1-2 lęgi w ciągu roku. Samica składa 4-5 jaj. Czas wysiadywania wynosi 12-14 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega w Polsce ochronie.