PL

Świerszczak

Świerszczak (Locustella naevia) to mały ptak z rodziny pokrzewkowatych o oliwkowobrunatnym grzbiecie z ciemnym kreskowaniem i jasnym spodem. Nad okiem widać jasną brew, ale ledwo zarysowaną.

Świerszczak (Locustella naevia)

Występuje w Europie i Azji. Na zimowiska odlatuje do Afryki i południowej części Azji. W Polsce ptak ten występuje nielicznie, głównie na nizinach.

Ptak ten prowadzi skryty tryb życia. Kryje się w gęstwinie, zwykle blisko ziemi. Jest ptakiem wędrownym. Na zimę odlatuje do Afryki. Jest samotnikiem. W okresie rozrodu najbardziej aktywny jest o zmierzchu i nocą.

Świerszczak zjada przede wszystkim owady. Zjada też owoce bzu.

Gniazdo w kształcie podłużnej czarki zakłada tuż nad ziemią w gąszczu bylin, na wilgotnych łąkach, krzewach, pokrzywach. Wyprowadza dwa lęgi w roku. Okres składania jaj trwa od maja do połowy lipca. W zniesieniu od 3 do 6 (rzadko 7) jaj. Jaja wysiaduje samiec i samica przez 13-15 dni. Pisklęta przebywają w gnieździe przez 10-12 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest objęty ochroną ścisłą.