PL

Strumieniówka

Strumieniówka (Locustella fluviatilis) to ptak z rodziny pokrzewkowatych, podobny do świerszczaka. Upierzenie oliwkowobrunatne, płowe od spodu, prawie białe na gardle i brzuchu. Gardło kreskowane. Nogi mają cielisty kolor. Brak dymorfizmu płciowego.

Strumieniówka(Locustella fluviatilis)
© Wildlife World - Fotolia.com

Strumieniówka występuje w Europie południowo-wschodniej, Azji i Afryce. W Polsce jest spotykana na terenie całego kraju. Zasiedla tereny krzewiaste, podmokłe, trawiaste.

Prowadzi skryty tryb życia. Głos donośny, mało urozmaicony, podobny do odgłosu pasikonika zielonego. do Polski przylatuje w maju, a odlatuje na zimę od sierpnia do września.

Długość ciała wynosi 16 cm, rozpiętość skrzydeł 19-22 cm, a ciężar ciała 18 g.

Poluje na owady, pajęczaki, mięczaki i dżdżownice.

Strumieniówka buduje gniazdo pośród zielnych roślin, na ziemi. Podstawowym budulcem są trawy. Na początku czerwca samica składa 4-5 jaj. Inkubacja trwa 13 dni. Przez 2 tygodnie młode pozostają w gnieździe.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega w Polsce ochronie.