Brzytwodziób amerykański (Rynchops niger)
© hakoar - Fotolia.com

Brzytwodziób amerykański

Brzytwodziób amerykański (Rynchops niger) to jeden z trzech przedstawicieli rodziny brzytwodziobów. Upierzenie jest czarno-białe. Dziób kontrastowo czerwony, ciemny na końcu. Samiec i samica są podobnie ubarwione. Samiec jest większy i cięższy, ma też dłuższe skrzydła. Ma bardzo długie skrzydła. Dziób szczęki dolnej jest dłuższy nawet o 1/3 długości części górnej.

Brzytwodziób ten zamieszkuje Amerykę Północną (wybrzeża) oraz Amerykę Południową i to także w głębi lądu. Ptaki te występują oprócz wybrzeży w dolinach wielkich rzek, dużych zbiorników wody stojącej.

Ptak ten poluje w niezwykły sposób. Przecina jak brzytwą dziobem powierzchnię wody podczas lotu, szukając w ten sposób ofiary. Gdy dolna szczęka trafi w wodzie na rybę, ptak nagle pochyla głowę w dół i chwyta ofiarę w poprzek ostrzy dzioba. W ten sposób ptak może złapać nawet jedną rybę co pół minuty.

Zjada głównie ryby, a także małe bezkręgowce.

Tworzy kolonie lęgowe złożone z setek osobników. Samice składają zazwyczaj 3-4 jaja. Wysiadywanie trwa 22-24 dni.