Mewowate, mewy

Mewy, mewowate (Laridae) to rodzina ptaków z rzędu siewkowatych. Rodzina ta liczy dziś 51 gatunków w 10 rodzajach. W Polsce żyje 8 gatunków z tej rodziny ptaków. To najbardziej znane morskie ptaki.

Wśród mewowatych nie występuje dymorfizm płciowy, występuje jednak polimorfizm wiekowy. Upierzenie zwykle białe lub popielate z czarnymi dodatkami. Samce są nieco większe od samic. Skrzydła są na ogół długie.

Mewa białogłowaMewa białogłowa PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Bardzo nieliczny

Larus cachinnans

Mewa białogłowa (Larus cachinnans) to ptak z rodziny mewowatych. W szacie godowej osobników dorosłych upierzenie jest białe poza szarym płaszczem, czarnymi zakończeniami skrzydeł. Dziób jest żółty. Nogi są żółtawe lub cieliste.

Mewa bladaMewa blada PL Zalatujący Skrajnie nieliczny

Larus hyperboreus

Mewa blada to gatunek ptaka z rodziny mewowatych. To jedna z największych rodzimych mew. Osobniki dorosłe są podobne do mewy srebrzystej. Odróżniają je jednak od tamtego gatunku jasny płaszcz i białe zakończenia skrzydeł.

Mewa cienkodziobaMewa cienkodzioba PL Zalatujący wyjątkowo  !

Larus genei

Mewa cienkodzioba to gatunek ptaka z rodziny mewowatych. Mewa ta jest podobna do śmieszki w szacie spoczynkowej. Ma smukłą sylwetkę. W szacie godowej ma szary wierzch, ciemne zakończenie skrzydeł. Dziób cienki, czerwonawy.

Mewa czarnodziobaMewa czarnodzioba

Larus bulleri

To zagrożony wyginięciem gatunek mewy z umiarkowanych szerokości geograficznych. Ma białe upierzenie z czarnymi zakończeniami lotek. Dziób czarny. Oczy mają żółte źrenice.

Mewa czarnogłowaMewa czarnogłowa PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny  !

Larus melanocephalus

Mewa czarnogłowa (Larus melanocephalus) to gatunek mewy, podobny nieco do śmieszki. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. W szacie godowej głowa jest czarna, reszta biała, poza popielatym grzbietem i skrzydłami.

Mewa delawarskaMewa delawarska PL Zalatujący

Larus delawarensis

Mewa delawarska (Larus delawarensis) to ptak z rodziny mewowatych. Ma dość silny dziób, żółtawy z charakterystyczną czarną przepaską. Ma szary płaszcz, czarne zakończenie skrzydeł, reszta biała. Nogi żółtawe.

Mewa karaibskaMewa karaibska PL Zalatujący wyjątkowo

Larus atricilla

Mewa karaibska (Larus atricilla) to gatunek ptaka z rodziny mewowatych. Mewa ta jest podobna do śmieszki w szacie godowej.

Mewa magellańskaMewa magellańska

Leucophaeus scoresbii

Mewa magellańska (Leucophaeus scoresbii) to gatunek ptaka z rodziny mewowatych. Upierzenie jest białe, płaszcz ciemnoszary, zakończenia skrzydeł czarne. Tęczówki oczu jasne. Dziób i nogi czerwone.

Mewa małaMewa mała PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny  !

Hydrocoloeus minutus

Mewa mała (Hydrocoloeus minutus) to gatunek ptaka z rodziny mewowatych. To nasza najmniejsza mewa. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. W szacie godowej ubarwienie głowy jest czarne.

Mewa modrodziobaMewa modrodzioba PL Zalatujący wyjątkowo

Pagophila eburnea

Mewa modrodzioba (Pagophila eburnea) to ptak z rodziny mewowatych. Dorosłe ptaki mają białe upierzenie. Dziób ma szaroniebieską barwę. Jego koniec jest żółtawy. Oczy i nogi ciemne.

Mewa ochockaMewa ochocka

Larus schistisagus

Mewa ochocka to przedstawiciel podrodziny mew.Upierzenie białe z brązowym kreskowaniem, część grzbietowa i skrzydła czarne. Dziób żółty, nogi czerwone.

Mewa siodłataMewa siodłata PL Przelotny / przylatujący

Larus marinus

Mewa siodłata (Larus marinus) to gatunek dużej mewy. Upierzenie białe, poza czarnym grzbietem i skrzydłami. Nogi są cieliste. Dziób jest żółty z charakterystyczną cielistą plamką na żuchwie.

Mewa siwa, mewa pospolitaMewa siwa, mewa pospolita PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Larus canus

Mewa siwa, mewa pospolita (Larus canus) to gatunek ptaka z rodziny mewowatych. Brak dymorfizmu płciowego. Upierzenie jest białe na głowie, szyi, ogonie i na spodzie. Skrzydła są popielate i czarne na końcach z białymi plamami.

Mewa srebrzystaMewa srebrzysta PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Larus argentatus

Mewa srebrzysta (Larus argentatus) to duża, rodzima mewa. Dziób jest żółty z charakterystyczną czerwoną plamką przy końcu dolnej jego części. Nogi są cieliste. Oczy mają jasną tęczówkę.

Mewa śmieszkaMewa śmieszka PL Lęgowy Średnio liczny

Larus ridibundus

Mewa śmieszka (Larus ridibundus) to gatunek mewy wielkości gołębia. Jest bardzo pospolita i najczęściej występująca mewa w naszym kraju. Skrzydła są ostro zakończone, wąskie. Głowa brązowa, sięgająca tylko potylicy.

Mewa trójpalczastaMewa trójpalczasta PL Zalatujący

Rissa tridactyla

Mewa trójpalczasta to zalatująca nieregularnie do Polski ptak morski o białym ubarwieniu z czarnymi pręgami i plamami. Szata młodociana różni się od szaty dorosłego ptaka. Głowa, szyja, spód i ogon są białe, grzbiet i skrzydła - popielate.

Mewa żółtonogaMewa żółtonoga PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący

Larus fuscus

Mewa żółtonoga (Larus fuscus) to ptak z rodziny mewowatych. Wierzch ciała ubarwiony na ciemnoszaro, końcówki skrzydeł czarne. Reszta upierzenia jest biała. Dziób żółty z czerwona plamą na żuchwie. Nogi żółte.

OrlicaOrlica PL Zalatujący

Larus ichthyaetus

Orlica (Larus ichthyaetus) to gatunek dużej mewy. Ma popielate upierzenie z wierzchu, białe od spodu. Końce skrzydeł czarne z białymi plamami. Głowa czarna w szacie godowej. Na dziobie znajduje się charakterystyczna czarna przepaska.

• Mewa widłosterna (Creagrus furcatus)
  • Mewa armeńska (Larus armenicus)
  • Mewa argentyńska (Larus atlanticus)
  • Mewa śródziemnomorska (Larus audouinii)
  • Mewa pręgosterna (Larus belcheri)
  • Mewa tybetańska (Larus brunnicephalus)
  • Mewa kalifornijska (Larus californicus)
  • Mewa szarogłowa (Larus cirrocephalus)
  • Mewa japońska (Larus crassirostris)
  • Mewa południowa (Larus dominicanus)
  • Mewa galapagoska (Larus fuliginosus)
  • Mewa lodowa (Larus glaucescens)
  • Mewa polarna (Larus glaucoides)
  • Mewa przylądkowa (Larus hartlaubii)
  • Mewa śniada (Larus heermanni)
  • Mewa przydymiona (Larus hemprichii)
  • Mewa białooka (Larus leucophthalmus)
  • Mewa meksykańska (Larus livens)
  • Mewa patagońska (Larus maculipennis)
  • Mewa szara (Larus modestus)
  • Mewa czerwonodzioba (Larus novaehollandiae)
  • Mewa zachodnia (Larus occidentalis)
  • Mewa grubodzioba (Larus pacificus)
  • Mewa kanadyjska (Larus philadelphia)
  • Mewa preriowa (Larus pipixcan)
  • Mewa reliktowa (Larus relictus)
  • Mewa chińska (Larus saundersi)
  • Mewa nowozelandzka (Larus scopulinus)
  • Mewa andyjska (Larus serranus)
  • Mewa arktyczna (Larus thayeri)
  • Mewa różowa (Rhodostethia rosea)
  • Mewa krótkodzioba (Rissa brevirostris)
  • Mewa obrożna (Xema sabini)

Występują na całej kuli ziemskiej. Mniej licznie występują w tropikalnym klimacie. Zamieszkują głównie wybrzeża mórz i oceanów, ale są obecne także nad wodami śródlądowymi.

Mewy nie nurkują. Pływają po powierzchni wody, wyszukując w ten sposób pokarmu. Są dość hałaśliwe. Nierzadko żyją w stadach.

Gnieżdżą się w koloniach. Są zasadniczo monogamiczne. Gniazdo to zwykle budowla z wodorostów i innego materiału roślinnego na ziemi lub skałach, rzadziej na drzewach. Samica składa zwykle 2-3 jaja brązowe, oliwkowe lub zielonawe, intensywnie nakrapiane. Masa jaja od 19 g do 117 g. Wysiadywanie trwa 3-5 tygodni. Pisklęta są zagniazdownikami, ale dość długo przebywają w gnieździe. Tuż po wykluciu potrafią już pływać. Przebywają jednak w pobliżu gniazd i są karmione przez rodziców.

Zjadają głównie pokarm zwierzęcy: ryby, skorupiaki, mięczaki, pierścienice i czasem owady. Poza tym zjadają odpadki, padlinę, pokarm roślinny, czasem małe ptaki i ssaki.

Status zagrożonej ma mewa czarnodzioba, pięć innych gatunków jest narażonych. Dzięki temu, że pod względem pokarmu mewy są oportunistami, rozwój cywilizacyjny sprzyja wzrostowi liczebności ptaków z tej rodziny.

Mewa białogłowa

Okres występowania w Polsce mewy białogłowej.

Mewa mała

Czas przylotów i odlotów mewy małej do Polski.

Okres rozrodczy mewy małej.

Mewa siwa, mewa pospolita

Do Polski przylatuje mewa siwa.

Mewa pospolita znosi jaja.

Mewa pospolita odlatuje na zimę.

Mewa srebrzysta

Okres składania jaj u mewy srebrzystej.

Mewa śmieszka

Okres składania jaj u mewy śmieszki.

Mewa trójpalczasta

Trwa okres składania jaj przez mewę trójpalczastą.