logo

Rybitwa rzeczna

Rybitwa rzeczna (Sterna hirundo) to nasza jedna z najbardziej licznych rybitw. Ptak ten ma smukłą sylwetkę o białym upierzeniu od spodu i popielatym z wierzchu. Na głowie latem i wiosną znajduje się czarna czapeczka, przykrywająca także oczy. Dziób i nogi są pomarańczowe, a końcówka dzioba jest ciemna. Ogon jest mocno rozwidlony. Jesienią i zimą czoło jest jasne, dziób czarny. Czarny też jest przedni brzeg skrzydła. Bardzo podobna do rybitwy popielatej.

Zasiedla rzeki i zbiorniki wody stojącej oraz morskie wybrzeże. Gniazduje w Europie, Azji, Ameryce Południowej, zimuje w Afryce, Australii i Indonezji, Ameryce Południowej oraz w południowej części Azji.

To ptak wędrowny. Nasze osobniki zimują w południowej Afryce. Na zimowiska lecą morskim brzegiem. Swoją migrację zaczynają więc od dotarcia nad morze. Rybitwa nurkuje pod wodę za zdobyczą. Lot zwinny, z głębokimi uderzeniami skrzydłami. Nurkuje z powietrza.

Rybitwa rzeczna poluje na ryby i bezkręgowce wodne.

Do gniazdowania wybiera piaszczysty teren. Zawsze gniazduje w koloniach. Do rozrodu przystępuje po 3-4 latach życia. Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazdo zakłada w dołku w piasku, pośród niskiej roślinności. Samica składa od końca kwietnia do początku maja 1-3 jaja. Okres wysiadywania to 21-22 dni. Młode zyskują zdolność lotu po 3-4 tygodniach od wyklucia. Przez jeszcze następne 3 tygodnie rodzice karmią swoje potomstwo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten znajduje się pod ścisłą ochroną.

Dawna nazwa tego gatunku to rybitwa zwyczajna.