PL

Rybitwa popielata

Rybitwa popielata (Sterna paradisaea) to ptak zaliczany do rybitw. Upierzenie samca i samicy podobne. W szacie godowej głowa z wierzchu jest czarna, reszta głowy i ogon są białe, pozostała cześć popielata. Dziób i nogi są czerwone. W szacie spoczynkowej spód ciała i czoło są białe, wierzch głowy nieco jaśniejszy, dziób i nogi czarne. Młode przypominają ptaki dorosłe w szacie spoczynkowej.

Rybitwa popielata(Sterna paradisaea)
© phototrip.cz - fotolia.com

Mewa popielata ma szeroki zasięg występowania. Gatunek zasiedla brzegu mórz i zbiorników wody słodkiej w całej strefie tundry. Co ciekawe, zimę spędza u wybrzeży Antarktydy! W Polsce gniazduje wyjątkowo.

To ptak wędrowny. Odbywa bardzo dalekie wędrówki z północnych obszarów kuli ziemskiej na obszary Antarktydy. Trasy wędrówek wiodą wzdłuż wybrzeży Atlantyku i Pacyfiku. To czasem nawet 30 tysięcy kilometrów w jedną stronę.

Długość ciała wynosi 33-38 cm, rozpiętość skrzydeł 80-85 cm, a ciężar od 90 do 120 g.

Poluje na ryby, mięczaki, skorupiaki i owady.

Gnieździ się w koloniach. Gniazdo to płytkie zagłębienie w ziemi. Samica raz do roku składa 2-3 jaja, które sama wysiaduje około 4 tygodni. Po miesiącu od narodzin młode są zdolne do lotu. Kilka następnych tygodniu pozostają z matką.

Trasa sezonowej wędrówki tej rybitwy mierzy nawet 30 tysięcy kilometrów w jedną stronę.