PL

Mewa trójpalczasta

Mewa trójpalczasta (Rissa tridactyla) to ptak z podrodziny mew. Samiec i samica ubarwione są tak samo. Głowa, szyja, spód i ogon są białe, grzbiet i skrzydła - popielate, końce skrzydeł - czarne. Nogi są czarne, dziób zielono-żółty, u młodych osobników - czarny. Młode osobniki mają na karku czarną obrożę, a także czarne plamy na skrzydłach i pręgę na końcu ogona. Szata młodociana zdobi ptaka przez 3 pierwsze lata (zdjęcie poniżej).

Mewa trójpalczasta(Rissa tridactyla)
Mewa trójpalczasta w szacie młodocianej © Lars Lachmann - Fotolia.com

Północ Eurazji i Ameryki Północnej. Zimuje w północnych częściach Atlantyku i Oceanu Spokojnego. Zamieszkuje oceany. Wybrzeża zasiedla jedynie podczas lęgów. Nieregularnie zalatuje do Polski.

Jest ptakiem wędrownym. Kolonie lęgowe liczą kilka tysięcy par.

Zjada drobne ryby, które łowi na otwartym morzy, ślimaki, skorupiaki, padlina, odpadki.

Gnieździ się na niedostępnych skałach, na urwiskach w Arktyce. Gniazdo buduje samiec i samica z mchu, morszczynu, innych wodorostów, kału i gliny. Czasem korzysta ze starych gniazd, które naprawia. Samica raz w roku na przełomie maja i czerwca składa 2 jaja, które wysiaduje samiec i samica przez 21-24 dni. Po 4-5 tygodniach młode opuszczają gniazdo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W kraju gatunek ten podlega ochronie.