logo

Mewa czarnogłowa

Mewa czarnogłowa (Ichthyaetus melanocephalus) to gatunek ptaka z rodziny mewowatych, podobna nieco do śmieszki. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. W szacie godowej głowa jest czarna, reszta biała, poza popielatym grzbietem i skrzydłami. Wokół oczu biała otoczka. Dziób i nogi są intensywnie czerwone. W szacie zimowej głowa jest szara lub wręcz biała. Osobniki młode są z wierzchu brązowoszare i pręgę na końcu ogona, dziób czarny i cieliste nogi. Szatę osobników dorosłych uzyskują w 3. roku życia.

Mewa czarnogłowa występuje w Europie oraz w Afryce nad brzegami mórz, a także w głębi lądu nad rożnymi zbiornikami wodnymi. W Polsce to rzadki ptak, zwiększający swoją liczebność. Występuje głównie nad zbiornikami wody słodkiej.

To ptak wędrowny. Nasze osobniki zimują w zachodniej Europie. U nas występuje od marca do listopada.

Długość ciała wynosi 34-36 cm, ciężar 250-380 g, a rozpiętość skrzydeł 95-105 cm.

Poluje na ryby i bezkręgowce, w tym owady. Nie gardzi jajami ptaków, żabami i jaszczurkami.

Gnieździ się w koloniach raz w roku, często z innymi mewami. Jaja są składane na początku maja w płytkim zagłębieniu w ziemi, czasem pośród roślinności. Jaja wysiaduje samiec i samica przez 23-25 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten u nas podlega ścisłej ochronie. Wydaje sie,. że gatunek kolonizuje nasz kraj.