PL

Mewa siwa, mewa pospolita

Mewa siwa, mewa pospolita (Larus canus) to gatunek ptaka z rodziny mewowatych. Brak dymorfizmu płciowego. Upierzenie jest białe na głowie, szyi, ogonie i na spodzie. Skrzydła są popielate i czarne na końcach z białymi plamami. Dziób i nogi są zielonożółtawe. Grzbiet i skrzydła młodych (do 3 lat) są brązowe, ogon z czarną przepaską, ich dziób jest czarny, a nogi popielate.

Mewa siwa, mewa pospolita (Larus canus)
© kazakovmaksim - Fotolia.com

Gatunek występuje w Europie, Azji oraz w Ameryce Północnej. U nas to nieliczny ptak lęgowy. Najwięcej osobników można spotkać w środkowym biegu Wisły. Poza lęgami występuje dość licznie nad Bałtykiem. Występuje nad jeziorami i rzekami, bagnami i nad morzem.

To ptak wędrowny, Do Polski przylatuje w marcu i kwietniu, a odlatuje na zimowiska od sierpnia do listopada.

Mewa siwa osiąga 43-56 cm długości ciała i ciężar 300-600 g.

Zjada wszelki pokarm pochodzenia zwierzęcego oraz jagody.

Gniazda zakłada na ziemi, palach, dachach, wierzbach, w parach lub w koloniach. Samica w maju znosi 2-3 jaja, które wraz z samcem wysiaduje przez 23-26 dni. Pisklęta stają się zdolne do lotu po 7-8 tygodniach od wyklucia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek podlega ochronie w Polsce.