PL

Mewa srebrzysta

Mewa srebrzysta (Larus argentatus) to ptak z rodziny mewowatych. Jest to duża mewa o krępej budowie ciała. Głowa wraz z szyją oraz spód i ogon u osobników dorosłych w szacie godowej są białe, wierzch szaroniebieskawy. Końce skrzydeł są czarne z białymi plamkami. Nogi są cieliste. Oczy mają jasną tęczówkę. W szacie spoczynkowej głowa jest szara. Młode są z wierzchu brunatne, a głowa ma delikatne kreskowanie. Mewy srebrzyste uzyskują szatę dorosłą w wieku 4 lat. Dziób jest żółty z charakterystyczną czerwoną plamką przy końcu dolnej jego części.

Mewa srebrzysta (Larus argentatus)

Ten europejski gatunek ten występuje u nas nad morzem oraz w centralnej części Polski w okolicy dużych rzek. Mewa srebrzysta lubi porty i obecność kutrów na morzu. To także częsty bywalec śmietnisk.

To ptak lubiący towarzystwo innych ptaków. Nie boi się też zbytnio bliskości człowieka. Pokarm zbiera z powierzchni wody.

Osiąga długość ciała wraz z dziobem i ogonem nawet 68 cm i rozpiętość skrzydeł dochodzącą do 155 cm. Mewa ta waży nawet 1,5 kg.

Mewy srebrzyste zjadają ryby, jaja ptasie i ich pisklęta. Ptak ten poluje też na drobne ssaki, płazy i gady. Zjada też bezkręgowce, odpadki i padlinę. Rośliny, w tym owoce stanowią uzupełnienie jej diety.

Okres rozrodczy przypada na kwiecień. Mewa srebrzysta gniazduje w koloniach. Samiec i samica często tworzą pary trwałe przez kilka lat. Raz w roku samica składa w niewielkim kopcu roślinnym 1-3 jaja. Gniazdo znajduje się na ogół na otwartej przestrzeni. Okres inkubacji trwa miesiąc. Wysiadywaniem zajmuje się samiec i samica. Młode przebywają niewiele czasu w gnieździe. Dość szybko z niego wychodzą, ale przebywają w jego pobliżu, karmione przez oba dorosłe ptaki. Młode są zdolne do rozrodu w wieku 5-6 lat.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To ptak częściowo chroniony w Polsce.

Mewa ta jest podobna do mewy siodłatej, choć mniejsza od niej oraz do mewy białogłowej. Na naszym wybrzeżu to jedna z najczęściej występujących dużych mew.