PL

Mewa siodłata

Mewa siodłata (Larus marinus) to gatunek dużej mewy. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Upierzenie białe, poza czarnym grzbietem i skrzydłami. Nogi są cieliste. Dziób jest żółty z charakterystyczną cielistą plamką na żuchwie. Młode są brązowe z wierzchu, a na ogonie czarną, szeroką pręgę.

Mewa siodłata (Larus marinus)
© Christian Musat - Fotolia.com

Zasiedla skaliste wybrzeża mórz, rzadziej jezior i rzek. Występuje nad brzegami mórz północnej części Atlantyku. W Polsce nie jest liczna, występuje na wybrzeżu, bardzo rzadko zalatuje w głąb kraju.

To ptak wędrowny lub koczujący.

Długość ciała wynosi 70-73 cm, ciężar ciała 1,3-2,2 kg.

Zjada pokarm pochodzenia zwierzęcego (ryby, mięczaki, skorupiaki, ptasie pisklęta) , a także jagody, odpadki.

Gniazduje samotnie lub w małych koloniach zwykle na skałach, rzadziej na brzegu wód pośród roślinności.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek objęty jest ochroną.