PL

Rybitwa białoczelna

Rybitwa białoczelna (Sternula albifrons) to najmniejsza z rodzimych rybitw. Jest wielkości jerzyka. W szacie spoczynkowej na głowie występują jasne plamki. W szacie godowej ptak ten ma białe czoło, spód ciała i ogon. Głowa z wierzchu jest czarna. Skrzydła i grzbiet mają popielatą barwę. Dość długi dziób jest żółty. Jego koniec jest czarny. Krótkie nogi są żółtawe. Brak dymorfizmu płciowego.

Rybitwa białoczelna (Sternula albifrons)
© agostinhomsgomes - Fotolia.com

Rybitwę tę można spotkać na wybrzeżach rzek oraz mórz wszystkich kontynentów świata, poza Antarktydą. W Polsce nie jest liczna.

To ptak wędrowny. W Polsce pojawia się z końcem kwietnia i w maju. Odlot przypada na sierpień i wrzesień. Odzywa się ostrym głosem o wysokich tonach. Potrafi zawisnąć w powietrzu i często to robi. Do wody potrafi zanurkować z wysokości 5-6 metrów. Dożywa maksymalnie 22 lat.

Rybitwa białoczelna osiąga długość ciała 21-25 cm. Skrzydło ma długość 16-18 cm. Masa ciała wynosi od 40 do 60 g.

Ptak ten poluje na drobne ryby i bezkręgowce. Powodzenie schwytania ofiary podczas nurkowania z lotu wynosi 20%.

Gniazduje w koloniach na piaszczystym lub żwirowym brzegu raz w roku. Gniazdo to zwykły dołek w podłożu. Okres rozrodczy przypada na koniec maja i czerwiec. Samica znosi 2-3 jaja. Okres wysiadywania trwa 20-22 dni. Pisklętami zajmuje się samica i samiec. Po trzech tygodniach od wyklucia młode są zdolne do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest to u nas ptak chroniony.

Jest to najmniejsza nasza rybitwa.