PL

Mewa śmieszka

Mewa śmieszka (Larus ridibundus) zwana po prostu śmieszką, to gatunek mewy wielkości gołębia. Jest bardzo pospolita i najczęściej występująca mewa w naszym. Skrzydła są ostro zakończone, wąskie. Głowa brązowa, sięgająca tylko potylicy. Obok oczy małe białe plamki. Wierzch jest biało-srebrzysty. Ogon i kuper są białe. Lotki są czarne z wierzchu poza ich przednimi krawędziami. Głowa w szacie spoczynkowej jest biała z niewielkimi ciemnymi plamami w okolicy pokryw usznych i oczu, a także czasami na wierzchu głowy. Młode osobniki są początkowo brązowo-szare z wierzchu i na głowie, mają brunatny dziób, żółciejący w zimie, czerwony u osobników dorosłych. Podobnie zmienny jest kolor nóg. Szata osobnika dorosłego kształtuje się w ciągu 2 lat.

Mewa śmieszka (Larus ridibundus)

Nazwa gatunku
Legenda 2 Obszary gniazdowania
Legenda 3 Obszary zimowania
Długość: od 34 cm do 40 cm
Długość ogona: 12.5 cm
Rozpiętość skrzydeł: od 85 cm do 100 cm.
Ciężar: od 190 g do 370 g
Maksymalna długość życia
30 lat.
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Siewkowate, siewkowe (Charadriiformes)
Rodzina: Mewowate, mewy (Laridae)

Gatunek ten jest obecny w niemalże całej Eurazji. Występuje nad morzem oraz nad wodami śródlądowymi. Zimą można go spotkać także w miejskich parkach. Zimą można go spotkać w miejscach zrzutu ścieków do rzek, przy oczyszczalniach ścieków, nad zbiornikami przy elektrowniach. W Polsce poza obszarami górzystymi występuje na terenie całego kraju nad różnymi rodzajami wód.

To ptak wędrowny. Nasze mewy śmieszki zimują w zachodniej i południowej części Europy i północnej części Afryki. W zimie spotyka się na ogół populacje z północy.

Odzywa się wieloma głosami. W zimie można usłyszeć coś w rodzaju "ke ke", "pijeee" podczas walki o pożywienie. Czasem także skrzecze. Podczas sezonu godowego mewy śmieszki kwilą i zawodzą, a także krzyczą, gdy znajdują się w koloniach. Charakterystyczny głos tej mewy, przypominający nieco śmiech, jest powodem takiej, a nie innej nazwy gatunkowej.

W poszukiwaniu pokarmu pokonuje odległość nawet 30 km od kolonii. Można ją też spotkać na polach za ciągnikami.

Na przednich krawędziach lotek dłoniowych mewy smieszki widoczne są białe kliny.

Mewa śmieszka zjada bardzo zróżnicowany pokarm, głównie pochodzenia zwierzęcego, w tym owady, dżdżownice, niewielkie ryby, skorupiaki, mięczaki, odpadki, gryzonie, a także padlinę. Pokarm roślinny stanowi uzupełnienie diety. Mewy śmieszki kradną pożywienie innym ptakom.

Mewa śmieszka gniazduje kolonijnie (najczęściej około 100-1000 par), najczęściej na wyspach, rzadziej w przybrzeżnych zaroślach. Gniazda znajdują się gęsto obok siebie. Samica śmieszki składa raz w roku 3 jaja od końca kwietnia do maja. Jaja wysiaduje samiec z samicą. Okres inkubacji trwa 20-25 dni. Młode przez kilka dni pozostają w gnieździe, później nieopodal niego. Po miesiącu mają już zdolność lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ptak ten podlega w naszym kraju ochronie ścisłej.

To jedna z najmniejszych rodzimych mew. To nie jedyna mewa z czarną głową w naszym kraju. Jest podobna do mewy małej i mewy czarnogłowej.