Bystrzyk ozdobny (Hyphessobrycon bentosi)
© Esther Querbach - Fotolia.com

Bystrzyk ozdobny

Bystrzyk ozdobny (Hyphessobrycon bentosi) to gatunek ryby słodkowodnej, należącej do rodziny kąsaczowatych i rodzaju bystrzyków (Hyphessobrycon). To barwna ryba, szczególnie płetwy. Na płetwie grzbietowej znajduje się czarna plama, a na płetwach odbytowej, brzusznych i grzbietowej znajdują się charakterystyczne białe zakończenia. W czasie tarła ubarwienie szczególnie samców jest bardziej intensywne. Jest obecna niewielka płetwa tłuszczowa. Podobnym gatunkiem jest bystrzyk różowy (Hyphessobrycon rosaceus), który wcześniej był uznawany za podgatunek bystrzyka ozdobnego.

Występuje w dorzeczu Amazonki w Ameryce Południowej. Preferuje wody płytkie o różnym charakterze, najczęściej z wodą płynącą.

Bystrzyk ozdobny jest niezwykle zwinny. Prowadzi stadny tryb życia.

Osiąga długość ciała od 3,5 cm do 8 cm.

To wszystkożerny gatunek.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: To bardzo ruchliwa ryba o spokojnym usposobieniu, prowadząca stadny tryb życia, stąd trzymamy zwykle gromadkę tych rybek. Bardzo dobry gatunek do akwarium ogólnego.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Akwarium dla 6-8 osobników powinno mieć pojemność minimum 50 litrów. Powinno byc dość płytkie (do 30 cm). Podłoże najlepiej ciemne, obsadzone wyspowo. Wskazany jest dodatek dębowych liści. Oświetlenie dość silne tonowane przez pływającą roślinność. Twardość wody: 9-12 °n, pH 6,5-7.

Inne warunki chowu: Raz na tydzień należy wymieniać do 10% wody. Zapewniamy dużej przestrzeni do pływania i niewielki nurt.

Temperatura: 23-28 °C

Pokarm: Zjada każdy rodzaj pokarmu.

Rozmnażanie: Rozród odbywa się w parach.