Chwytnica plamobrzucha

Chwytnica plamobrzucha (Phyllomedusa hypochondrialis) to płaz bezogonowy z rodziny rzekotek o pięknej, zielonej barwie części grzbietowej, jasnym podgardlu, pomarańczowym spodzie w ziemnymi plamami. Ciało smukłe. Oczy wyjątkowo duże, szare z pionową źrenicą. Palce są zakończone przylgami.

Chwytnica plamobrzucha(Phyllomedusa hypochondrialis)
© mgkuijpers - Fotolia.com

Zamieszkuje Amerykę Południową. Żyje pośród roślinności nad brzegami zbiorników wody stojącej.

Prowadzi nocny tryb życia. Potrafi się doskonale wspinać po pionowych, gładkich powierzchniach.

Owady, głównie muchy.

Samce wabią samice za pomocą głosów godowych. Samica składa jaja na zwiniętych w rulonik liściu nad wodą. Kijanki wykluwając się z jaj, wpadają wprost do wody.

Rodzaj terrarium i wyposażenie: Wysokie terrarium dżunglowe, wymiary minimalne: 60×40×80 cm z wydzieloną częścią wodną. Dużo nasadzeń roślin z dużymi liśćmi.

Inne warunki chowu: Należy zapewnić bezwzględną czystość w terrarium.

Temperatura: Optymalna temperatura w dzień: 24-28°C
W nocy obniżamy temperaturę do pokojowej.

Wilgotność: W dzień 60-80%, w nocy 100%.

Pokarm: Karmimy muchami i innymi owadami.

Rozmnażanie: Przed przystąpieniem do rozmnażania konieczny jest dłuższy odpoczynek w okresie lata. Karmimy wówczas żabki 1-2 razy w tygodniu, obniżamy poziom wody do kilku milimetrów, rzadziej zraszamy terrarium (do 60-80% wilgotności), od czasu do czasu imitujemy porę deszczową poprzez silne zraszanie. Samce kopulują z samicami, a te po jakimś czasie składają jaja. Kijanki karmimy sproszkowanym pokarmem dla ryb.

Ograniczenia prawne: Zwierzę nie jest wymienione w dodatku A i B do rozporządzenia UE 338/97 oraz 750/2013 z dnia 29 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.