Chwytnica zwinna

Chwytnica zwinna (Phyllomedusa bicolor) to gatunek płaza bezogonowego z rodziny rzekotkowatych. To wyjątkowo piękny gatunek. Przód ciała jest znacznie szerszy niż tył. Kończyny długie i dość cienkie, zaopatrzone w długie palce z przylgami. Oczy w położeniu bocznym, dość duże, źrenice poziome. Tęczówka szara. Obok oczu widoczne błony bębenkowe. Ciało z wierzchu jest gładkie i jaskrawozielone, chropowate od spodu. Boki kremowe lub brązowawe, często z białymi plamami w ciemnych obwódkach. Palce są szare z zielonymi plamami.

Chwytnica zwinna (Phyllomedusa bicolor)
© Lucid_Exposure - Fotolia.com

Gatunek też żyje w tropikalnej strefie Ameryki Południowej. Zamieszkuje lasy tropikalne.

Prowadzi nadrzewny tryb życia. chwytnica zwinna jest aktywna w nocy i jak sama nazwa mówi jest bardzo zręczna.

Dorasta do 12 cm długości ciała (samce dorastają do 10,3 cm).

Poluje na drobne bezkręgowce. Larwy żywią się planktonem.

Samce walczą o terytoria. Z ośmiu metrów na drzewie nawołują samice. Samce schodzą do samic nieco niżej i łączą się z nimi w ampleksusie. Para umieszcza jaja w liściu zwiniętym w rulon. Kijanki spadają do wody z liścia. Larwy pływają w pozycji pionowej, głową do góry.

Skóra tego gatunku wydziela różne białka o ciekawym zastosowaniu. Jedno z nich ma wpływ na układ nerwowy, poprawiając koncentrację. Indianie od setek lat przed polowaniem spożywają skórę tego płaza w rytualnym obrzędzie tuż przed polowaniem.

Skóra wydziela antybiotyk o nazwie dermaspetyna B1.