Cierniczek

Cierniczek (Pungitius pungitius) to ryba z rodziny ciernikowatych, spotykana także w naszych wodach. Ciało cierniczka jest wąskie, szczególnie trzon ogonowy, smukłe, z szeregiem kolców na grzbiecie. Na brzuchu występują dwa kolce, które służą cierniczkowi do obrony. Na płetwie odbytowej także można znaleźć kolec. Z wierzchu ryba ta jest ciemna, boki są srebrzyste, szare, spód jasny. Brzuch i podgardle u samców w okresie rozrodu są czerwonawe.

Gatunek ten jest obecny w wodach Europy, Azji, Ameryki Północnej, wliczając Grenlandię. W Polce ryba ta występuje pospolicie w wodach na terenie całego kraju. Można ją spotkać w rzekach, strumieniach, a także wodach słonych.

Ryba ta żyje 5 lat. Przebywa w małych stadkach.

Dorasta do 9 cm długości ciała, zwykle jest jednak mniejszy - około 6 cm.

Zjada plankton oraz larwy owadów, także ikrę i larwy innych gatunków ryb.

Samiec pośród roślinności wodnej, podobnie jak ciernik, buduje gniazdo, do którego samica składa ikrę. Gniazdo to jest bardziej misterne niż u ciernika, jest też usytuowane w pewnej odległości od dna. Samiec opiekuje się ikrą i wylęgiem. Dojrzałość płciową uzyskuje w pierwszym roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To pospolita u nas rybka. Nie jest objęta wymiarem ani okresem ochronnym.

ikonaCiernik