Ciernikowate

Ciernikowate (Gasterosteidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych występujących w strefie klimatu umiarkowanego. Zaliczamy do nich 7 gatunków w 5 rodzajach.

Są to niewielkie ryby. Ich płetwa grzbietowa przekształcona jest w kolce. Zwykle ich długość nie jest większa niż 8 cm. To ryby o wrzecionowatym ciele, smukłej sylwetce. Otwór gębowy jest mały. Ciało czasem jest pokryte kostnymi płytkami, może też być nagie. Na grzbiecie z tyłu znajduje się płetwa grzbietowa, przed którą występują kolce w liczbie od dwóch do siedemnastu. Po jednym kostnym promieniu zawierają płetwy odbytowe i piersiowe. Płetwy brzuszne również przekształcone są w kolce.

Ciernikowate gatunki można spotkać w wodach słodkich północnej półkuli oraz w Oceanie Spokojnym i Atlantyku. W Polsce występują trzy gatunki ciernikowatych.

Cierniki mają przednią płetwę grzbietową przekształconą w kolce.

Rytuał rozmnażania u ciernikowatych jest mocno wyspecjalizowany. W okresie tarła samce przybierają szatę godową, mają bardziej jaskrawe barwy. Samce budują gniazda z roślin, które zlepiają ze sobą wydzieliną produkowaną przez nerki. Do gniazda prowadzi jedno lub dwa wejścia. Samica w gnieździe składa jaja. Samce po złożeniu jaj przez samice pilnują gniazda, a także młodych.

Ryby te wyjadają często ikrę innych gatunków.

Ryby te często uważa się za rybi chwast, tępiony przez hodowców.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Trwa okres rozrodu u ciernika.
          Tarło odbywa pocierniec.

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?