PL

Czyż

Czyż (Carduelis spinus) to nieliczny w naszym kraju gatunek lęgowy ptaka z rodziny ziarnojadów, podobny do kulczyka. Ma dość krępą budowę ciała, mocny, ostro zakończony dziób, krótki ogon. Ubarwienie żółtawe, kreskowane od spodu i na grzbiecie. U samca występuje czarna czapeczka. Na jego podbródku widnieje czarna plamka. Na pokrywach skrzydłowych znajdują się dwa żółte paski.

Czyż(Carduelis spinus)

Ptak ten zamieszkuje Azję, Europę oraz niewielką część Afryki na jej północy. Preferuje lasy iglaste w okresie rozrodu. Poza tym okresem stada tych ptaków odwiedzają też tereny otwarte. Zimą przylatuje do karmników.

To ptak wędrowny. Choć w Polsce czyże można obserwować przez cały rok, to w zimie są to osobniki z północy. Czasem tworzy duże stada, zwłaszcza podczas masowych pojawów. To dość hałaśliwy ptak.

Lot godowy jest powolny i przypomina nieco lot motyla.

Czyż zjada nasiona drzew (świerk, olsza, brzoza, sosna) i innych roślin. Poluje też na bezkręgowce.

W ciągu roku wyprowadza dwa lęgi. Gniazduje wysoko na drzewach iglastych. Samica składa 3-5 (6) jaj i sama zajmuje się wysiadywaniem przez 12-13 dni. Samiec pomaga karmić pisklęta. Po około 2 tygodniach od wyklucia młode uzyskują zdolność lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten podlega ścisłej ochronie.