Łuszczakowate

Ziarnojady, łuszczaki (Fringillidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 224 gatunki. W Polsce żyje około 15 gatunków z tej rodziny ptaków. Niektórzy autorzy wyodrębniają dwie zięby i jera do osobnej rodziny ziębowatych.

Są to zwykle niewielkie ptaki, mają okrągłą głowę, krótki i masywny dziób, silne nogi, skrzyła średniej długości. Zwykle występuje dymorfizm płciowy. Upierzenie dość zróżnicowane, przeważnie zielonkawe, żółte, czerwone. Na ogonie i na skrzydłach występuje wyraźny wzór. Dzioby łuszczaków są przystosowane do wyłuskiwania nasion. Są mocne, mają stożkowaty kształt, grube u nasady, czasem końce dzioba krzyżują się ze sobą.

Czeczotka (zwyczajna)Czeczotka (zwyczajna) PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Acanthis flammea

Czeczotka to skrajnie nieliczny u nas ptak lęgowy (około 200 par lęgowych), liczniejsza podczas przelotów. Ma czerwoną czapeczkę na czole. Po bokach i z wierzchu, a także na kuprze występuje ciemne kreskowanie.

Czeczotka tundrowaCzeczotka tundrowa PL Zalatujący

Acanthis hornemanni

Czeczotka tundrowa, czeczotka polarna (Acanthis hornemanni) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów, wymieniany czasem jako podgatunek czeczotki. Ma od niej krótszy dziób, jaśniejsze upierzenie, ma jednolicie biały kuper.

Czyż (zwyczajny)Czyż (zwyczajny) PL Lęgowy Nieliczny

Spinus spinus

Czyż to nieliczny u nas gatunek lęgowy, mniejszy od wróbla. Ma żółtawe upierzenie z ciemnym kreskowaniem z wierzchu i od spodu. U samca występuje czarna czapeczka. Na jego podbródku widnieje czarna plamka.

Dziwonia (zwyczajna)Dziwonia (zwyczajna) PL Lęgowy Nieliczny

Erythrina erythrina

Dziwonia (Erythrina erythrina) to gatunek ptaka z rodziny łuszczaków. Samiec ma czerwoną głowę, pierś oraz kuper, brązowe skrzydła i ogon. Zamieszkuje otwarte tereny o podmokłym charakterze takie ja doliny rzek.

Dzwoniec (zwyczajny)Dzwoniec (zwyczajny) PL Lęgowy Liczny

Chloris chloris

Dzwoniec to pospolity w naszym kraju przedstawiciel łuszczaków. Samiec ma piękny, zielonkawy kolor. To częsty gość w naszych karmnikach. Ma krępą budowę ciała, dość dużą głowę, gruby i silny dziób.

Gil (zwyczajny)Gil (zwyczajny) PL Lęgowy Średnio liczny

Pyrrhula pyrrhula

Gil to piękny ptak z podrodziny łuszczaków o czerwonym lub beżowym upierzeniu części szyi i piersi. Jest w Polsce nielicznym ptakiem lęgowym. Głowa z wierzchu, skrzydła i ogon są czarne, jasna pręga na skrzydle, kuper i część brzucha białe.

Grubodziób (zwyczajny)Grubodziób (zwyczajny) PL Lęgowy Średnio liczny

Coccothraustes coccothraustes

Grubodziób to ptak z podrodziny łuszczaków z charakterystycznym, dużym, mocnym dziobem. Samiec ma kasztanowatą głowę, szary kark, brązowy wierzch ciała. Lotki metalicznie czarne, biała pręga na skrzydle.

JerJer PL Przelotny / przylatujący

Fringilla montifringilla

Jer to ptak, który tworzy największe w Europie, wielomilionowe stada. W Polsce pojawia się licznie podczas przelotów. Jest podobny do zięby. Pierś i boki oraz fragmenty skrzydeł są pomarańczowe. Spód i kuper są białe.

Krzyżodziób modrzewiowy
Krzyżodziób modrzewiowy PL Zalatujący

Loxia leucoptera

Krzyżodziób modrzewiowy (Loxia leucoptera) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Dymorfizm płciowy wyraźny. Charakterystyczne dla tego gatunku są dwie białe plamy na skrzydle u samca i samicy.

Krzyżodziób sosnowyKrzyżodziób sosnowy PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący

Loxia pytyopsittacus

Krzyżodziób sosnowy (Loxia pytyopsittacus) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny łuszczaków. Od krzyżodzioba świerkowego różni go masywniejsza sylwetka ciała, duża głowa, gruba szyja.

Krzyżodziób świerkowyKrzyżodziób świerkowy PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Loxia curvirostra

Krzyżodziób świerkowy to ziarnojad z podrodziny łuszczaków o czerwonym upierzeniu u samca. Ma charakterystyczny dziób, zakończony krzyżowo. Odżywia się nasionami drzew iglastych.

Kulczyk (zwyczajny)Kulczyk (zwyczajny) PL Lęgowy Średnio liczny

Serinus serinus

Kulczyk (Serinus serinus) to gatunek niewielkiego ptaka z rodziny ziarnojadów. Jest to najmniejszy krajowy łuszczak. Samiec ma zielonożółty tył głowy, podobnie jak i grzbiet. Na tym tle znajdują się ciemne pasy. Skrzydła oraz ogon są brunatne.

ŁuskowiecŁuskowiec PL Zalatujący

Pinicola enucleator

Łuskowiec (Pinicola enucleator) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów, jednego z największych gatunków tej rodziny. Samiec ma karminowe ubarwienie, grzbiet popielaty, skrzydła i ogon brunatne, na skrzydłach dwie białe pręgi.

Makolągwa (zwyczajna)Makolągwa (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Linaria cannabina

Makolągwa to ptak z podrodziny łuszczaków, występujący w naszym kraju. Samiec ma charakterystyczną, czerwoną plamę na czole i piersi. U samicy nie ma barwy czerwonej, ma też lepiej zaznaczone kreskowanie.

Osetnik (zwyczajny)Osetnik (zwyczajny) PL Zalatujący wyjątkowo

Carduelis citrinella

Osetnik (Serinus citrinella) to gatunek niewielkiego ptaka z rodziny ziarnojadów. Jest mniejszy od wróbla. Upierzenie w większości żółtozielone. Samiec ma żółty spód ciała oraz czoło. Kark i boki są szare, a grzbiet oliwkowy.

RzepołuchRzepołuch PL Przelotny / przylatujący

Linaria flavirostris

Rzepołuch (Linaria flavirostris) to gatunek ptaka z rodziny łuszczaków, podobny do makolągwy. Upierzenie o barwach ochronnych, ochrowożółte z brunatnym kreskowaniem, spód szarawy.

SzczygiełSzczygieł PL Lęgowy Liczny

Carduelis carduelis

Szczygieł to rodzimy ziarnojad, niezbyt liczny w naszym kraju, którego można spotkać najczęściej przy skupiskach ostu i łopianu. Charakterystyczna dla szczygła jest czerwona głowa w części przedniej. Wierzch głowy czarny, boki białe.

Zięba (zwyczajna)Zięba (zwyczajna) PL Lęgowy Liczny

Fringilla coelebs

Zięba to niewielki, liczny w Polsce ptak z podrodziny łuszczaków o pięknym upierzeniu. Na skrzydle znajdują się dwa charakterystyczne prążki w kolorze białym. Pierś jest różowa, brzuch biały.

Afrokulczyk mozambijskiAfrokulczyk mozambijski

Crithagra mozambica

Afrokulczyk mozambijski (Crithagra mozambica) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie żółto-brązowawe z wierzchu, żółte od spodu. Nad okiem i czole żółte obszary.

Afrokulczyk paskogłowyAfrokulczyk paskogłowy

Crithagra gularis

Afrokulczyk paskogłowy (Crithagra gularis) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie szarobrązowe, jaśniejsze od spodu. Nad okiem biały pasek.

Afrokulczyk siarkowyAfrokulczyk siarkowy

Crithagra sulphurata

Afrokulczyk siarkowy (Crithagra sulphurata) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie z wierzchu żółto-brązowe. Spód żółty. Nad okiem szeroka, żółta brew.

CzarnodziobekCzarnodziobek

Rhodospiza obsoleta

Czarnodziobek (Rhodospiza obsoleta) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie beżowe z ciemnym kantarkiem, jaśniejszym spodem, ciemnych i różowych plamach na lotkach.

Czyż czarnobrodyCzyż czarnobrody

Spinus barbatus

Czyż czarnobrody (Spinus barbatus) to gatunek ziarnojada o oliwkowo-żółto-czarnym upierzeniu. Na samca głowie czarna czapeczka, gardło ciemne. Skrzydłą oliwkowo-czarne. Samica ma bledsze upierzenie.

Czyż czerwony

Spinus cucullatus

Czyż czerwony (Spinus cucullatus) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Samiec ma czarną głowę. Reszta upierzenia samca jest w zasadzie czerwona z czarnymi i białymi oraz pomarańczowymi elementami na skrzydłach.

Czyż kapturowyCzyż kapturowy

Spinus magellanicus

Czyż kapturowy (Spinus magellanicus) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie żółtawe, poza czarną głową (samiec) i częścią piór na skrzydłach.

Czyż mały

Spinus psaltria

Czyż mały (Spinus psaltria) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Upierzenie z wierzchu samca brązowe, kark jaśniejszy, spód żółty. Głowa jest czarna z wierzchu. Na skrzydle białe obszary. Samica bardziej brązowa.

Czyż złotawy

Spinus tristis

Czyż złotawy (Spinus tristis) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie samca żółte, poza czarną czapeczka na głowie, skrzydłami i ogonem. Na skrzydłach biała przepaska. Samica ma bardziej stonowane upierzenie.

Czyż żółtobrzuchyCzyż żółtobrzuchy

Spinus xanthogastrus

Czyż żółtobrzuchy (Spinus xanthogastrus) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Ubarwienie ciemne z wierzchu i jaskrawożółte od spodniej strony. Na skrzydle również widoczne żółte pole.

Dziwonia duża

Carpodacus rubicilla

Dziwonia duża (Carpodacus rubicilla) to ptak z rodziny ziarnojadów. Samiec ma upierzenie czerwone, malinowe, pokryte białymi kropkami, co nadaje ptakowi niezwykły wygląd. Część wokół oka jest ciemniejsza.

Dziwonia karmazynowa

Carpodacus vinaceus

Dziwonia karmazynowa (Carpodacus vinaceus) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Samiec ma karmazynowe upierzenie z brązowawymi skrzydłami i ogonem. Nad okiem biało zabarwione piórka, tworzące jakby oszronioną brew.

Dziwonia różowobrewaDziwonia różowobrewa

Carpodacus rodochroa

Dziownia różowobrewa (Carpodacus rodochroa) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Samiec różowo-brązowy, z różową brwią policzkami i spodem. Samica brązowa z jaśniejszą brwią.

Dziwonia syberyjska

Carpodacus roseus

Dziwonia syberyjska (Carpodacus roseus) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Ubarwienie samca różowo-czerwonawe z ciemnym kreskowaniem z wierzchu i jaśniejszym brzuchem. Samica ma brązowawo-różowe upierzenie.

Dziwonia synajska

Carpodacus synoicus

Dziwonia synajska (Carpodacus synoicus) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Głowa, pierś i brzuch samca różowe. Reszta ma jasnobrązowy kolor. Ubarwienie samicy jest brązowawe.

Dziwuszka czerwonoczelna

Haemorhous cassinii

Dziwuszka czerwonoczelna (Haemorhous cassinii) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Samiec ma czerwony wierzch głowy, różowy odcień gardła. Wierzch brązowy, spód jaśniejszy.

Dziwuszka ogrodowa

Haemorhous mexicanus

Dziwuszka ogrodowa (Haemorhous mexicanus) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Samiec ma różową głowę, gardło i pierś. Reszta brązowa, spód jaśniejszy z kreskowaniem.

Dziwuszka purpurowa

Haemorhous purpureus

Dziwuszka purpurowa, dziwonia purpurowa (Haemorhous purpureus) to gatunek ptaka z rodziny łuszczaków. Samiec ma czerwonawe, malinowe upierzenie. Spód białawy z czerwonymi kreskami. Policzki są ciemniejsze.

Gilak ciemnogłowyGilak ciemnogłowy

Rhodopechys sanguineus

Gilak ciemnogłowy (Rhodopechys sanguineus) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Ma dość duża głowę z czarnym ciemieniem, brązowym wierzchem i białym spodem. Lotki i sterówki oraz pokrywy ogonowe różowe.

Góralka ciemnogłowaGóralka ciemnogłowa

Leucosticte brandti

Góralka ciemnogłowa (Leucosticte brandti) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie brązowe z ciemniejszą głową w szacie godowej. Samiec i samica wyglądają podobnie.

Góralka syberyjskaGóralka syberyjska

Leucosticte arctoa

Góralka syberyjska (Leucosticte arctoa) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe, głowa w części twarzowej szarawa. Na skrzydłach i spodzie różowy odcień, wyraźniejszy u samca.

Grubodziób białoskrzydłyGrubodziób białoskrzydły

Hesperiphona vespertina

Grubodziób białoskrzydły (Hesperiphona vespertina) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie samca żółto-brązowawe. Brązowe są głowa i kark. Skrzydła czarno-białe, ogon czarny.

Grubodziób czarnogrzbietyGrubodziób czarnogrzbiety

Mycerobas melanozanthos

Grubodziób czarnogrzbiety (Mycerobas melanozanthos) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Samiec ma czarny wierzch z białym rysunkiem na skrzydłach i żółty spód.

Grubodziób japońskiGrubodziób japoński

Eophona personata

Grubodziób japoński (Eophona personata) to ptak z rodziny ziarnojadów. Upierzenie szare poza czarnym wierzchem głowy, ogonem i częścią czarno-białych piór na skrzydłach. Dziób jest żółty, silnie zbudowany.

Hawajka żółtogłowaHawajka żółtogłowa

Psittirostra psittacea

Hawajka żółtogłowa (Psittirostra psittacea) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie zielone poza żółtą głową. Spód blady. Dziób różowawy, zakrzywiony hakowato.

KanarekKanarek

Serinus canaria

Kanarek (Serinus canaria) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów - przodek kanarka domowego. Występuje wiele odmian kanarka. Najbardziej popularne odmiany to: border, norwik, gloster, yorkshire, lizard.

KrasnotekKrasnotek

Callacanthis burtoni

Krasnotek (Callacanthis burtoni) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Upierzenie brązowe z wierzchu, rudo-płowe od spodu. Głowa ciemna z czerwonawym obszarem wokół oczu i na czole u samca, żółtym u samicy.

Kulczyk królewskiKulczyk królewski

Serinus pusillus

Kulczyk królewski (Serinus pusillus) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe w ciemne kreski, które układają się w paski. Głowa ciemna z czerwonym diademem.

Organka fioletowa

Euphonia violacea

Organka fioletowa (Euphonia violacea) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie samca granatowo-fioletowe poza żółtym spodem czołem. Upierzenie samicy zielonkawe z wierzchu, żółtawe od spodu.

Organka kasztanowata

Euphonia pectoralis

Organka kasztanowata (Euphonia pectoralis) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie samca granatowe poza brązowym spodem i żółtą plamą u nasady skrzydeł.

Organka rudołbistaOrganka rudołbista

Euphonia anneae

Organka rudołbista (Euphonia anneae) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie czarne z wierzchu. Na głowie ruda czapeczka. spód intensywnie żółty, kuper biały.

Organka zielonkawa

Euphonia gouldi

Organka zielonkawa (Euphonia gouldi) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie barwne, przypomina zmieszane farby olejne na kolorowej palecie. Na głowie żółta czapeczka u samca i brązowa u samicy.

Organka żółtogardła

Euphonia hirundinacea

Organka żółtogardła (Euphonia hirundinacea) to gatunek ptaka z rodziny łuszczakowatych. Upierzenie samca granatowe poza żółtym czołem i spodem. Upierzenie samicy z wierzchu oliwkowe, spód szarawy.

Tęczanka modrogrzbietaTęczanka modrogrzbieta

Chlorophonia cyanea

Tęczanka modrogrzbieta (Chlorophonia cyanea) to gatunek ptaka z rodziny ziarnojadów. Głowa zielona z żółtawym czołem. Na szyi cienka, niebieska obroża. Grzbiet niebieski, skrzydła zielono-brązowe, spód żółty.

Tęczanka złotobrewaTęczanka złotobrewa

Chlorophonia callophrys

Tęczanka złotobrewa (Chlorophonia callophrys) to gatunek barwnego ptaka z rodziny ziarnojadów. Wierzch ciała, część głowy zielone. Spód jest żółty. Wierzch głowy żółtawy z niebiesko-fioletowawą plamą i obrożą na szyi.

Zięba modra

Fringilla teydea

Zięba modra (Fringilla teydea) to gatunek ptaka z rodziny łuszczaków. Samiec ma szaro-niebieskie upierzenie. Nad i pod okiem białe łuki. Nogi cieliste. Dziób szaroniebieski. Samica ma brązowe upierzenie.

• szkarłatówka (Agraphospiza rubescens)
  • hawajka sierpodzioba (Akialoa ellisiana)
  • hawajka długodzioba (Akialoa lanaiensis)
  • hawajka cienkodzioba (Akialoa obscura)
  • hawajka samotna (Akialoa stejnegeri)
  • gilak pustynny (Bucanetes githagineus)
  • osetnik korsykański (Carduelis corsicana)
  • dziwonia różowoczelna (Carpodacus davidianus)
  • dziwonia białobrewa (Carpodacus dubius)
  • dziwonia różowogardła (Carpodacus edwardsii)
  • dziwonia tajwańska (Carpodacus formosanus)
  • dziwonia różowolica (Carpodacus grandis)
  • dziwonia różana (Carpodacus pulcherrimus)
  • dziwonia czerwonogardła (Carpodacus puniceus)
  • dziwonia czerwonawa (Carpodacus rhodochlamys)
  • dziwonia jarzębata (Carpodacus roborowskii)
  • dziwonia różowobrzucha (Carpodacus rodopeplus)
  • dziwonia ciemnolica (Carpodacus rubicilloides)
  • giluszek (Carpodacus sibiricus)
  • dziwonia tybetańska (Carpodacus sillemi)
  • dziwonia blada (Carpodacus stoliczkae)
  • dziwonia rododendronowa (Carpodacus subhimachalus)
  • dziwonia smugowana (Carpodacus thura)
  • dziwonia czarnolica (Carpodacus trifasciatus)
  • dziwonia chińska (Carpodacus verreauxii)
  • dziwonia liliowa (Carpodacus waltoni)
  • łuskówka (Chaunoproctus ferreorostris)
  • hawajka kraterowa (Chloridops kona)
  • dzwoniec ubogi (Chloris ambigua)
  • dzwoniec czarnogłowy (Chloris monguilloti)
  • dzwoniec chiński (Chloris sinica)
  • dzwoniec himalajski (Chloris spinoides)
  • hawajka żółtozielona (Chlorodrepanis flava)
  • hawajka oliwkowa (Chlorodrepanis stejnegeri)
  • hawajka zielona (Chlorodrepanis virens)
  • tęczanka ciemnolica (Chlorophonia cyanocephala)
  • tęczanka wspaniała (Chlorophonia elegantissima)
  • tęczanka obrożna (Chlorophonia flavirostris)
  • tęczanka śpiewna (Chlorophonia musica)
  • tęczanka modrołbista (Chlorophonia occipitalis)
  • tęczanka strojna (Chlorophonia pyrrhophrys)
  • pstrokulczyk (Chrysocorythus estherae)
  • hawajka palmowa (Ciridops anna)
  • afrokulczyk białogardły (Crithagra albogularis)
  • afrokulczyk smugowany (Crithagra ankoberensis)
  • afrokulczyk żółtorzytny (Crithagra atrogularis)
  • afrokulczyk sawannowy (Crithagra buchanani)
  • afrokulczyk grubodzioby (Crithagra burtoni)
  • afrokulczyk brunatny (Crithagra canicapilla)
  • afrokulczyk czarnolicy (Crithagra capistrata)
  • afrokulczyk maskowy (Crithagra citrinelloides)
  • afrokulczyk żółtopierśny (Crithagra citrinipectus)
  • afrokulczyk olbrzymi (Crithagra concolor)
  • afrokulczyk tęgodzioby (Crithagra donaldsoni)
  • afrokulczyk białobrzuchy (Crithagra dorsostriata)
  • afrokulczyk żółtogardły (Crithagra flavigula)
  • afrokulczyk żółtobrzuchy (Crithagra flaviventris)
  • afrokulczyk diademowy (Crithagra frontalis)
  • afrokulczyk ciemnolicy (Crithagra hyposticta)
  • afrokulczyk papirusowy (Crithagra koliensis)
  • afrokulczyk płowy (Crithagra leucoptera)
  • afrokulczyk białorzytny (Crithagra leucopygia)
  • afrokulczyk sędziwy (Crithagra melanochroa)
  • afrokulczyk piaskowy (Crithagra menachensis)
  • afrokulczyk czarnouchy (Crithagra mennelli)
  • afrokulczyk białobrewy (Crithagra reichardi)
  • afrokulczyk etiopski (Crithagra reichenowi)
  • afrokulczyk arabski (Crithagra rothschildi)
  • afrokulczyk zatokowy (Crithagra rufobrunnea)
  • afrokulczyk leśny (Crithagra scotops)
  • afrokulczyk wyżynny (Crithagra striatipectus)
  • afrokulczyk kreskowany (Crithagra striolata)
  • afrokulczyk natalski (Crithagra symonsi)
  • afrokulczyk przylądkowy (Crithagra totta)
  • afrokulczyk skromny (Crithagra tristriata)
  • afrokulczyk obrożny (Crithagra xantholaema)
  • afrokulczyk blady (Crithagra xanthopygia)
  • hawajka cynobrowa (Drepanis coccinea)
  • hawajka czarna (Drepanis funerea)
  • hawajka żółtorzytna (Drepanis pacifica)
  • hawajka hakodzioba (Dysmorodrepanis munroi)
  • grubodziób chiński (Eophona migratoria)
  • gilak mongolski (Eremopsaltria mongolica)
  • organka zaroślowa (Euphonia affinis)
  • organka złotoboczna (Euphonia cayennensis)
  • organka stalowa (Euphonia chalybea)
  • organka purpurowogłowa (Euphonia chlorotica)
  • organka białolica (Euphonia chrysopasta)
  • organka czarnoczelna (Euphonia concinna)
  • organka gujańska (Euphonia finschi)
  • organka rudorzytna (Euphonia fulvicrissa)
  • organka żółtoczelna (Euphonia godmani)
  • organka plamkogłowa (Euphonia imitans)
  • organka jamajska (Euphonia jamaica)
  • organka grubodzioba (Euphonia laniirostris)
  • organka żółtołbista (Euphonia luteicapilla)
  • organka oliwkowa (Euphonia mesochrysa)
  • organka białorzytna (Euphonia minuta)
  • organka szara (Euphonia plumbea)
  • organka rdzawobrzucha (Euphonia rufiventris)
  • organka złota (Euphonia saturata)
  • organka żółtobrzucha (Euphonia trinitatis)
  • organka złotoczelna (Euphonia xanthogaster)
  • dziwonia szkarłatna (Haematospiza sipahi)
  • hawajka leśna (Hemignathus affinis)
  • hawajka czarnokantarowa (Hemignathus hanapepe)
  • hawajka półżuchwowa (Hemignathus lucidus)
  • hawajka pełzaczowata (Hemignathus wilsoni)
  • grubodziób czarnogłowy (Hesperiphona abeillei)
  • hawajka szkarłatna (Himatione fraithii)
  • hawajka karminowa (Himatione sanguinea)
  • góralka brunatna (Leucosticte nemoricola)
  • góralka siwogłowa (Leucosticte tephrocotis)
  • makolągwa szara (Linaria johannis)
  • makolągwa szarogłowa (Linaria yemenensis)
  • krasnodziób (Linurgus olivaceus)
  • krzyżodziób karaibski (Loxia megaplaga)
  • krzyżodziób szkocki (Loxia scotica)
  • krzyżodziób wyżynny (Loxia sinesciuris)
  • hawajka papużkowata (Loxioides bailleui)
  • hawajka modrodzioba (Loxops caeruleirostris)
  • hawajka pąsowa (Loxops coccineus)
  • hawajka brązowawa (Loxops mana)
  • hawajka ochrowa (Loxops ochraceus)
  • hawajka rdzawa (Loxops wolstenholmei)
  • hawajka mała (Magumma parva)
  • hawajka czarnolica (Melamprosops phaeosoma)
  • grubodziób obrożny (Mycerobas affinis)
  • grubodziób żałobny (Mycerobas carnipes)
  • grubodziób czarno-żółty (Mycerobas icterioides)
  • hawajka szarawa (Oreomystis bairdi)
  • hawajka czubata (Palmeria dolei)
  • hawajka płomienna (Paroreomyza flammea)
  • hawajka żółtogardła (Paroreomyza maculata)
  • hawajka górska (Paroreomyza montana)
  • himalajówka (Procarduelis nipalensis)
  • hawajka papugodzioba (Pseudonestor xanthophrys)
  • himalajczyk (Pyrrhoplectes epauletta)
  • gil pomarańczowy (Pyrrhula aurantiaca)
  • gil siwogłowy (Pyrrhula erythaca)
  • gil płomienny (Pyrrhula erythrocephala)
  • gil białouchy (Pyrrhula leucogenis)
  • gil azorski (Pyrrhula murina)
  • gil łuskogłowy (Pyrrhula nipalensis)
  • hawajka żółtawa (Rhodacanthis flaviceps)
  • hawajka złotogłowa (Rhodacanthis palmeri)
  • złotopiórek somalijski (Rhynchostruthus louisae)
  • złotopiórek arabski (Rhynchostruthus percivali)
  • złotopiórek sokotrzański (Rhynchostruthus socotranus)
  • kulczyk rdzawogrzbiety (Serinus alario)
  • kulczyk siwoszyi (Serinus canicollis)
  • kulczyk złotawy (Serinus flavivertex)
  • kulczyk czarnogłowy (Serinus nigriceps)
  • kulczyk syryjski (Serinus syriacus)
  • czyż czarny (Spinus atratus)
  • czyż czarnołbisty (Spinus atriceps)
  • czyż grubodzioby (Spinus crassirostris)
  • czyż antylski (Spinus dominicensis)
  • czyż wspaniały (Spinus lawrencei)
  • czyż czarnogardły (Spinus notatus)
  • czyż oliwkowy (Spinus olivaceus)
  • czyż sosnowy (Spinus pinus)
  • czyż szafranowy (Spinus siemiradzkii)
  • czyż andyjski (Spinus spinescens)
  • czyż tybetański (Spinus thibetanus)
  • czyż żółtorzytny (Spinus uropygialis)
  • czyż żółtolicy (Spinus yarrellii)
  • hawajka grubodzioba (Telespiza cantans)
  • hawajka tęgodzioba (Telespiza ultima)
  • hawajka ostrodzioba (Viridonia sagittirostris)

Obszar występowania - prawie cały świat poza Indiami, Półwyspem Malajskim, Australią i Nową Zelandią. W tych rejonach niektóre gatunki były introdukowane. Zamieszkują tereny zadrzewione.

Zwykle pięknie śpiewają. Trzymają się zazwyczaj w stadach.

Gniazda są otwarte, zbudowany z traw, mchu i innych roślin. W tropikach samica składa 2-4 jaja, w strefie umiarkowanej 5-7 jaj, które wysiaduje samica przez 12-14 dni. Pisklęta są gniazdownikami, pozostają w gnieździe przez 11-17 dni.

Zjadają głównie nasiona, ale także i owady.

Krytycznie zagrożony wyginięciem jest tęgodziób, zagrożonych jest 5 gatunków, 3 gatunki są narażone na wyginięcie.

Struktura zagrożenia wymarciem PL
(wszystkie wymienione polskie gatunki rodziny)

Kanarek to jeden z najczęściej trzymanych ptaków w domach. Został sprowadzony do Europy w XVI wieku.

Czeczotka (zwyczajna): Możliwość obserwacji w Polsce czeczotki.
     Czeczotka tundrowa: Okres obserwacji czeczotki tundrowej w Polsce.
Czyż (zwyczajny): Możliwość obserwacji w Polsce czyża zwyczajnego.
          Dziwonia (zwyczajna): Przylot dziwonii do Polski.
          Dziwonia (zwyczajna): Odloty dziwonii na zimowiska do Azji.
Dzwoniec (zwyczajny): W naszym kraju w tym okresie można obserwować dzwońce.
         Dzwoniec (zwyczajny): Samice dzwońca składają w tym okresie jaja.
          Gil (zwyczajny): Trwa pierwszy okres lęgowy u gila.
          Gil (zwyczajny): Trwa drugi okres lęgowy u gila.
         Grubodziób (zwyczajny): Trwa okres lęgowy u grubodzioba.
   Jer: W Polsce można zaobserwować jery.
        Jer: Okres przelotów jera. Wówczas występuje u nas dość licznie.
         Jer: Okres składania jaj przez samicę jera.
    Krzyżodziób sosnowy: Okres rozrodu krzyżodzioba sosnowego.
   Krzyżodziób świerkowy: Można obserwować w Polsce migrujące krzyżodzioby świerkowe
         Krzyżodziób świerkowy: Można obserwować w środkowej Europie krzyżodzioby świerkowe przylatujące z północy.
         Krzyżodziób świerkowy: Trwa pierwszy sezon lęgowy krzyżodzioba świerkowego.
         Krzyżodziób świerkowy: Trwa w przypadku dostatku nasion świerka drugi sezon lęgowy krzyżodzioba świerkowego.
          Kulczyk (zwyczajny): Kulczyk przystępuje do lęgów.
          Kulczyk (zwyczajny): Kulczyk przylatuje do kraju.
          Kulczyk (zwyczajny): Kulczyk odlatuje na zimowiska.
          Makolągwa (zwyczajna): Przylatują do nas makolągwy z południa i zachodu Europy.
          Makolągwa (zwyczajna): Trwa pierwszy okres lęgowy u makolągwy.
          Makolągwa (zwyczajna): Trwa drugi okres lęgowy u makolągwy.
          Makolągwa (zwyczajna): Z Polski odlatują makolągwy na zimowiska.
       Rzepołuch: Przeloty rzepołucha przez Polskę.
          Szczygieł: Szczygły przylatują do Polski.
          Szczygieł: Trwa pierwszy sezon lęgowy u szczygła.
          Szczygieł: Trwa drugi sezon lęgowy u szczygła.
          Szczygieł: Szczygły odlatują na południe.
          Zięba (zwyczajna): Trwa przylot do kraju tych zięb, które u nas nie zimowały. W pierwszej kolejności przylatują samce.
          Zięba (zwyczajna): Trwa pierwszy okres lęgowy zięby.
          Zięba (zwyczajna): Trwa drugi okres lęgowy zięby.
          Zięba (zwyczajna): Odlatuje część zięb na zachód lub południe Europy.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.