Szczygieł (Carduelis carduelis)
© fotomaster - Fotolia.com

Szczygieł

Szczygieł (Carduelis carduelis) to ptak z rodziny ziarnojadów podrodziny łuszczaków. Jest mniejszy od wróbla domowego. Samica i samiec samiec są tej samej wielkości. Charakterystyczna dla szczygła jest czerwona głowa w części przedniej. Wierzch głowy czarny, boki białe. Spód jest również biały, otoczony żółtordzawą powierzchnią. Grzbiet i kark są brązowe. Na skrzydłach znajduje się szeroki pas w kolorze żółtym. Ogon i skrzydła są czarne.

Występuje w północnej Afryce, Azji Mniejszej, Azji Środkowej i Europie. Introdukowany w Australii oraz Ameryce Południowej (Urugwaj). Zamieszkuje brzegi lasów liściastych i mieszanych, parki, ogrody. W Polsce jest nielicznym ptakiem lęgowym.

Poza okresem lęgowym tworzy małe stadka. Jest towarzyski. Prowadzi osiadły lub częściowo wędrowny tryb życia. Do naszego kraju przylatuje w marcu i kwietniu, odlatuje na południe przez Karkonosze w październiku i listopadzie. Nie wyróżnia się charakterystycznym lotem.

Szczygły zjadają owady, zwłaszcza dwuskrzydłe, chrząszcze i gąsienice oraz nasiona chwastów, najchętniej ostu i łopianu.

Pobierają pokarm bezpośrednio z ziemi lub z kwiatostanów, często zwisając głową w dół.

Jest to gatunek monogamiczny. Gniazdo buduje wysoko na drzewie liściastym, na brzegu gałęzi. Gniazdo ma średnicę 7-8 cm. Jest grubościenne. Budowane jest z puchu roślinnego, traw, korzonków, wysłane jest włosiem i puchem. Wyprowadza dwa lęgi w roku - w maju i czerwcu oraz w czerwcu i lipcu. Samica znosi 4-5 jaj, które wysiaduje sama przez 13-14 dni. Młode przebywają w gnieździe przez 1-15 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce szczygieł jest gatunkiem ptaka chronionego.