PL

Krzyżodziób sosnowy

Krzyżodziób sosnowy (Loxia pytyopsittacus) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny łuszczaków. Od krzyżodzioba świerkowego różni go masywniejsza sylwetka ciała, duża głowa, gruba szyja. Dziób ma podobną długość i wysokość.

Krzyżodziób sosnowy(Loxia pytyopsittacus)
© tonymills - stock.adobe.com

Gniazduje na północy Europy w sosnowych borach. W Polsce jest to ptak sporadycznie zalatujący. Przed 1962 rokiem gniazdował u nas nielicznie.

Koczuje. W Polsce jest sporadycznie obserwowany w marcu i w okresie od października do grudnia.

Długość ciała wynosi 17-19 cm, w tym ogon ma do 6,5 cm długości. Rozpiętość skrzydeł wynosi 29 cm, a ciężar ciała 44-69 g.

Zjada głównie nasiona sosny, a także innych drzew. Wydobywa je z szyszek za pomocą przystosowanego do tego dzioba. Rzadziej karmi się owocami jarzębiny, borówkami i owadami.

Samica znosi od 2 do 5 jaj w okresie od lutego do września. Gniazduje na sośnie lub świerku. Inkubacja trwa 14-16 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest w Polsce objęty ochroną ścisłą.