PL

Dzwoniec

Dzwoniec (Carduelis chloris) to pospolity ptak w naszym kraju, wielkości wróbla. Ma krępą budowę ciała, dość dużą głowę, gruby i silny dziób. Samiec ma upierzenie zielonkawe, żółtawe na piersi. Wierzch głowy i skrzydeł jest szary. Samica jest szara, a grzbiet ma brązowawy. Młode mają bardziej stonowane ubarwienie. Mają też kreskowanie na spodzie ciała. Wszystkie osobniki mają żółte pole na brzegu skrzydeł. Po bokach ogona również znajdują się żółte plamy.

Dzwoniec (Carduelis chloris)
© photopitu - Fotolia.com

Ptak ten występuje w prawie całej Europie, w północnej części Afryki, we wschodniej Azji, został również introdukowany w Australii. Zasiedla obrzeża lasów, tereny otwarte, tereny zurbanizowane.

Dzwoniec prowadzi częściowo osiadły tryb życia. W okresie zimy stada dzwońców koczują po okolicy, część przemieszcza się na południe Europy. Pojawia się często w karmnikach. Na ogół przebywa w stadach.

Dzwońce zjadają głównie nasiona roślin. Zjadają także pączki i kwiaty, owady i pająki.

W ciągu roku dzwoniec wyprowadza 2-3 lęgi. Gniazduje na drzewach i krzewach. Budulcem na gniazdo są korzonki, trawy, mchy, a wyściółką są pióra i sierść. Samica znosi od 4 do 6 jaj. Jaja składane są od maja do lipca. Samica wysiaduje jaja przez 13-14 dni. Pisklęta są karmione przez samca i samicę. Młode potrafią latać po 2 tygodniach od wyklucia się.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten znajduje się pod ścisłą ochroną.

Dzwońce nie tolerują w swoim sąsiedztwie innych ptaków. Gdy odwiedzają karmnik, przepędzają ptaki innych gatunków.