PL

Dziwonia

Dziwonia (Erythrina erythrinus) to gatunek ptaka z rodziny łuszczaków. Samiec ma czerwoną głowę, pierś oraz kuper, brązowe skrzydła i ogon. Samica ma szarobrązowe z oliwkowym odcieniem upierzenie, a na piersi i po bokach występuje kreskowanie.

Dziwonia(Erythrina erythrinus)
© Vitaly Ilyasov - Fotolia.com

Zamieszkuje otwarte tereny o podmokłym charakterze takie ja doliny rzek. Przebywa pośród gęstych zarośli. Występuje w Europie i Azji. Jest to nieliczny w Polsce ptak lęgowy.

Dziwonia najpóźniej ze wszystkich ptaków przylatuje do Polski, bo dopiero pod koniec maja, a nawet z początkiem czerwca. Zimuje w Indiach. Odlot z kraju przypada na sierpień i początek września.

Ciało ma długość 16 cm, skrzydło 8,5 cm. Osiąga ciężar 22 g.

Poluje na owady.

Gniazduje na ogół na krzakach przerośniętych zieloną roślinnością. Wyprowadza jeden lęg w ciągu roku. Samica znosi 4-5 jaj i sama je wysiaduje przez 11-12 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega w Polsce ochronie gatunkowej.