PL

Gil

Gil (Pyrrhula pyrrhula) to ptak z rodziny ziarnojadów, niewiele większy od wróbla domowego. Samiec i samica są podobnej wielkości. Głowa z wierzchu, skrzydła i ogon są czarne, jasna pręga na skrzydle, kuper i część brzucha białe, szyja z przodu, pierś są czerwone u samca, beżowe u samicy. Dziób jest krótki i masywny. Młode osobniki nie mają czarnej czapeczki na głowie.

Gil (Pyrrhula pyrrhula)
© fotomaster - Fotolia.com

Europa, Azja. W Polsce jest nielicznym ptakiem lęgowym, zimują u nas licznie ptaki z północy. Preferuje iglaste świerkowe i mieszane lasy, unika suchych lasów sosnowych.

Gile tworzą niewielkie stada. Jest ptakiem częściowo wędrownym. Latem jest bardzo płochliwy. Jest cichym ptakiem. Nie wyróżnia się charakterystycznym lotem.

Gil Zjada nasiona, pąki, jagody. Szczególnie lubi czereśnie, nasiona jaworu, brzozy, olchy, dębu, buka, nasiona drzew iglastych. Lubi też wydziobywać nasiona dzikiej róży, głogu i jarzębiny.

Para dobiera się na co najmniej rok. Gniazdo zakłada na gałązkach świerku lub jałowca około 2 m nad ziemią. Zbudowane jest z suchych gałązek świerku, wysłane jest korzonkami, mchem. Okres gniazdowania to kwiecień-maj i czerwiec-lipiec. Samica składa 2 razy w roku 5 jaj. Wysiadywanie trwa 13-15 dni, młode opuszczają gniazdo po 12-15 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten jest chroniony.

Niegdyś gile trzymano w klatkach w domach, jako ptaki ozdobne. Gile trzymane w niewoli uczyły się wygwizdywać proste melodie ludowe.