PL

Zięba

Zięba (Fringilla coelebs) to niewielki, wielkości wróbla, chroniony ptak z podrodziny łuszczaków. Ubarwienie wiosenne samca jest popielate na karku i wierzchu głowy, brązowe na grzbiecie, zielone na kuprze, czarne na czole. Na skrzydle znajdują się dwa charakterystyczne prążki w kolorze białym. Pierś jest różowa, brzuch biały. Na jesień barwy płowieją. Samica ma głowę, grzbiet i przód brunatnoszare. Samiec i samica są tej samej wielkości.

Zięba (Fringilla coelebs)
Samiec zięby © medianauka.pl

Europa, Syberia, Azja Mniejsza, północna Afryka. Zamieszkuje lasy i parki, jesienią także pola. W Polsce jest licznym ptakiem lęgowym. Występuje w lasach, zakrzewieniach, parkach, ogrodach.

Zięba jest ptakiem wędrownym. Przylatuje do nas w marcu i kwietniu, odlatuje we wrześniu i październiku na zachód lub południe Europy. Czasem, szczególnie samce, zimują w Polsce. Zięba lata lotem falistym.

Zięby zjadają nasiona traw, ziół,drzew iglastych, zboża, bukiew, owoce runa leśnego, zaś pisklęta zjadają pajęczaki i owady, szczególnie mrówki, mszyce, gąsienice. Same latem też żywią się w znacznej mierze owadami.

Otwarte, gniazdo o grubych ścianach buduje w rozmaitych miejscach. Zbudowane jest misternie z mchu i traw, zamaskowane pajęczynami, kokonami owadów, wyściełane włosiem, pierzem. Samica 1-2 razy do roku składa 4-6 jaj, które wysiaduje przez 12-13 dni. Młode opuszczają gniazdo po 13-14 dniach. Pierwszy leg ma miejsce w kwietniu, drugi w maju.

W okresie przelotów na Mierzei Wiślanej obserwowano przelot do około 1 miliona osobników w ciągu dnia.

Zięba to jeden z najbardziej pospolitych ptaków europejskich.