PL

Makolągwa

Makolągwa (Carduelis cannabina) to niewielki ptak z rodziny ziarnojadów, z podrodziny łuszczaków, niewiele mniejszy od wróbla. Samiec ma czoło i pierś czerwonawe, głowa jest szara, grzbiet i skrzydła są brązowe, kuper ciemny z białymi obrzeżami, strona brzuszna i boki gliniaste. U samicy nie ma barwy czerwonej, ma też lepiej zaznaczone kreskowanie. Wielkość samca i samicy jest taka sama.

Makolągwa (Carduelis cannabina)
© medianauka.pl

Europa, Azja Mniejsza, Iran, Afryka. Zimuje na obszarze areału lęgowego, także w naszym kraju. Zbiera się wówczas w stada liczące 2-3 tysiące ptaków. Zamieszkuje tereny zadrzewione wśród pól, sady, ogrody, młodniki. Unika lasów i parków. Nie jest u nas zbyt liczna w całym kraju, choć miejscami na nizinach występuje dość licznie.

Makolągwa jest ptakiem wędrownym. Przylatuje od marca do kwietnia, odlatuje we wrześniu i październiku na południe i zachód Europy. Z kolei do nas przylatują osobniki z północy i ze wschodu. Nie wyróżnia się charakterystycznym lotem.

Zjada nasiona chwastów i nieco owadów. Pisklęta zjadają głównie owady.

Gniazdo buduje w nasłonecznionych miejscach, na krzewie, najchętniej jałowca lub liściastego. Zbudowane jest z kłączy, wełny, puchu roślinnego, wyściełane włosiem i pierzem. Samica 2-3 razy w roku znosi 3-6 jaj, które wysiaduje przez 12-14 dni. Pierwszy lęg zaczyna się w na przełomie kwietnia i maja, drugi na przełomie maja i czerwca. Pisklęta są gniazdownikami. Po dwóch tygodniach młode opuszczają gniazdo.

Makolągwa jest bardzo podobna do rzepołucha, bardzo rzadkiego ptaka w naszym kraju.