logo

Grubodziób (zwyczajny)

Grubodziób (Coccothraustes coccothraustes) to ptak z rodziny łuszczaków, dużo większy od wróbla, mniejszy od szpaka, o stosunkowo potężnym dziobie. Niektóre lotki są wachlarzowato zakończone. Samiec ma kasztanowatą głowę, szary kark, brązowy wierzch ciała. Lotki metalicznie czarne, biała pręga na skrzydle. Wokół dzioba i oka czarna obwódka, która łączy się z czarną plamą na podbródku. Ogon dość krótki. Samiec i samica są podobnie ubarwieni i tej samej wielkości.

Europa, część Azji. Zimuje w środkowo-wschodniej Europie (także w Polsce), Azji Centralnej, południowej. W Polsce występuje rzadko, a występowanie zdaje się mieć związek z występowaniem nasion buka i grabu. Lasy liściaste i mieszane.

Poza lęgami tworzy niewielkie stada. Zwykle przebywa w koronach drzew. Można go wykryć w zasadzie jedynie po wydawanych odgłosach. Jest płochliwy i cichy. Nie wyróżnia go charakterystyczny lot.

Grubodziób zjada nasiona grabu, buka, innych drzew, także wiśni, czereśni, tarniny, oliwki, trześni i śliwy. Zjada też jagody, pączki drzew i młode pędy. Pisklęta karmione są owadami i ich larwami.

Jest to gatunek monogamiczny. Gniazduje na drzewach na wysokości 4-7 m. Gniazdo jest zbudowane z patyków drzew liściastych i wysłane jest porostami i korzonkami. Samica składa raz w roku od przełomu kwietnia i maja 3-4 jaja, które wysiaduje przez 14 dni. Gniazdowanie trwa do czerwca. Czasem, ale rzadko, występują dwa lęgi w roku. Młode w gnieździe pozostają 2 tygodnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce grubodzioby podlegają ochronie gatunkowej.

Ptak ten ma niezwykle mocny dziób. Potrafi rozłupać pestki wiśni, czereśni a nawet śliwy. Grubodziób potrzebuje zaledwie 5 sekund, aby rozłupać pestkę wiśni! Aby rozłupać pestkę wiśni potrzebny jest nacisk 27-43 kg.