Czeczotka (zwyczajna)

Czeczotka (Acanthis flammea) to wprawdzie lęgowy ptak krajowy, ale skrajnie nieliczny. Ma charakterystyczną czerwoną czapeczkę na przedzie głowy. Wierzch jest brązowawy, spód szary z różowym nalotem na piersi i gardle u samców. Po bokach i z wierzchu, a także na kuprze występuje ciemne kreskowanie. Dziób jest krótki, ostro zakończony, żółty.

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz w Ameryce Północnej. W Polsce głównie spotykana podczas migracji. Lęgi odbywają się wyjątkowo rzadko na wybrzeżu morskim na wydmach i w górach w strefie kosodrzewiny (tylko podgatunek C. f. cabaret). Podczas przelotów można czeczotki zaobserwować na różnego rodzaju nieużytkach obfitujących w chwasty, skrajach lasów.

Prowadzi wędrowny i w niektórych rejonach osiadły tryb życia. Prowadzi stadne życie, poza okresem rozrodczym, w którym żyje w parach.

Podstawę pożywienia czeczotki stanowią nasiona drzew iglastych. W okresie rozrodu poluje także na owady i pajęczaki.

W ciągu roku czeczotka wyprowadza dwa lęgi. Gniazduje w krzewach, na drzewach lub na ziemi. Od połowy kwietnia samica składa 4-6 (7) jaj, które sama wysiaduje przez 10-12 dni czasem już od zniesienia pierwszego jaja. Samiec pomaga karmić młode. Niecałe dwa tygodnie młode potrzebują aby nauczyć się latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej. Populacja krajowa szacowana jest na 100-200 par lęgowych i sukcesywnie wzrasta.

Podgatunki

Wyróżniamy następujące podgatunki:

• Acanthis f. cabaret - czeczotka brązowa, (Statius Muller, 1776)
  • Acanthis f. cabaret - czeczotka (zwyczajna), (Linnaeus, 1758)

Możliwość obserwacji w Polsce czeczotki.

ikonaCzeczotka tundrowa