logo

Długoszpon chiński

Długoszpon chiński (Hydrophasianus chirurgus) to gatunek ptaka z rodziny długoszponów. Jest wyjątkowy w tej rodzinie ze względu na dość długi ogon, który osiąga 20-30 cm. Na zgięciu skrzydła znajduje się kolec. Upierzenie z wierzchu brązowe, spód, fragmenty szyi - żółte. Najbardziej jednak charakterystyczne są bardzo długie palce stóp, zakończone pazurami. Palce umożliwiają mu chodzenie po wodnej roślinności, szczególnie tymi z rozłożystymi liśćmi.

Zamieszkuje zbiorniki wodne gęsto porośnięte roślinnością w Indiach i południowo-wschodniej części Azji.

Po lęgach długoszpon chiński podejmuje dalekie wędrówki. Bardzo dobrze pływa i potrafi nurkować w charakterystyczny sposób. Nogi uczepione zanurzonej roślinności wciągają całe ciało za wyjątkiem części dzioba pod wodę.

Zjada owady, ślimaki, części roślin wodnych (nasiona i kłącza). Pożywienia szuka krocząc po pływających po wodzie roślinach.

Gniazdo jest skromne, usadowione na pływających roślinach. Czasami samica składa jaja bezpośrednio na liściu rośliny wodnej. W złożeniu na ogół 4 jaja. Po złożeniu jaj wysiadywaniem i opieką nad potomstwem zajmuje się samiec. Pisklęta są zagniazdownikami.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Populacja tego gatunku w Chinach systematycznie spada.