Długoszpony

Długoszpony (Jacanidae) to rodzina ptaków z rzędu siewkowatych. Rodzina ta liczy dziś 8 gatunków w 6 rodzajach. W Polsce długoszpony nie występują.

Cechą charakterystyczną gatunków z tej rodziny są bardzo długie palce nóg. Palce mają długie pazury, a tylny pazur może być dłuższy od samego palca. Niektóre gatunki na czole mają blaszkę, zwykle barwną. Dziób jest prosty, niezbyt długi. Skrzydła są szerokie, silne, z kolcem. Ogon zwykle jest krótki. Kolor upierzenia na ogół rdzawy lub brązowy, czasem z żółtymi, białymi lub zielonymi elementami. Samica i samiec są tak samo ubarwieni. Samice mają większe rozmiary niż samce.

Długoszpon afrykańskiDługoszpon afrykański

Actophilornis africanus

Długoszpon afrykański (Actophilornis africanus) to gatunek ptaka z rodziny długoszponów. Ma bardzo długie szpony. Nogi niebieskawe. Dziób i wierzch głowy także. Upierzenie na głowie i szyi białe poza ciemnym paskiem biegnącym przez oko.

Długoszpon białobrewyDługoszpon białobrewy

Metopidius indicus

Długoszpon białobrewy (Metopidius indicus) to gatunek ptaka z rodziny długoszponów. Upierzenie głowy i szyi zielonkawe, metalicznie połyskujące z białym pasem nad okiem. Ciemnozielony jest też spód.

Długoszpon chińskiDługoszpon chiński

Hydrophasianus chirurgus

Długoszpon chiński zamieszkuje południową część Azji. Od innych długoszponów wyróżnia go dość długi ogon. Na zgięciu skrzydła znajduje się kolec. Upierzenie z wierzchu brązowe, spód, fragmenty szyi - żółte.

Długoszpon koralowyDługoszpon koralowy

Irediparra gallinacea

Długoszpon koralowy (Irediparra gallinacea) to gatunek ptaka z rodziny długoszponów. Wierzch szaro-brązowy, ciemny, na głowie czarna czapeczka i czerwona płytka (na czole). Boki głowy, szyi żółto-białe.

Długoszpon krasnoczelnyDługoszpon krasnoczelny

Jacana jacana

Długoszpon krasnoczelny (Jacana jacana) to gatunek ptaka z rodziny długoszponów. Przy żółtym dziobie płaty czerwonej skóry. Głowa, szyja, kark i pierś czarne, reszta brązowa. Lotki żółto-zielonkawe, widoczne dopiero dobrze w locie.

Długoszpon żółtoczelnyDługoszpon żółtoczelny

Jacana spinosa

Długoszpon żółtoczelny (Jacana spinosa) to gatunek ptaka z rodziny długoszponów. Ma czarne upierzenie na głowie, szyi i piersi oraz karku i ogonie. Na czole charakterystyczna, żółta płytka.

• długoszpon madagaskarski (Actophilornis albinucha)
  • długoszpon mały (Microparra capensis)

Zamieszkują tereny bagniste, wodne pokryte gęstą roślinnością w Afryce, Azji, Australii i Ameryce Środkowej oraz Południowej.

Dzięki długim palcom mogą się przemieszczać po roślinach wodnych. Dobrze pływają i nurkują. Chowają się pod powierzchnię wody, wciągając się uczepione podwodnej roślinności. Nad powierzchnię wody wystaje wówczas jedynie dziób. Są to gatunki osiadłe lub wędrowne. Wydają skrzeczące odgłosy. Są to hałaśliwe ptaki. Nie są zbyt dobrymi lotnikami, choć czasem podejmują dalekie wędrówki.

Gniazdują na roślinności pływającej po powierzchni wody. Samica znosi na ogół 4 jaja, czasem zanurzone w wodzie. Jaja są błyszczące, z ciemnymi plamkami lub kreskami i żyłkami. Wysiadywaniem i opieką nad pisklętami zajmuje się samiec lub samiec i samica. Pisklęta są zagniazdownikami. Okres inkubacji trwa 21-26 dni.

Zjadają owady, ich larwy, mięczaki, małe rybki, nasiona.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.

Czasem jaja w gnieździe są zanurzone w wodzie.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Które ptaki gniazdują najdalej?

Bieguny to rejony o ekstremalnych warunkach pogodowych. Jak daleko w tych warunkach ptaki mogą się rozmnażać i wysiadywać jaja?