Dydelf północny, opos

Dydelf północny, opos, oposum (Didelphis marsupialis) to ssak z rodziny dydelfowatych. Futro ma barwę zmienną od szarej przez rudą po białą. Futerko złożone z włosów długich, szczeciniastych i krótszych - wełnistych. Zwykle wzdłuż głowy biegną trzy ciemniejsze pasy.

Dydelf północny, opos(Didelphis marsupialis)
© 8899 - Fotolia.com

Ameryka Południowa, Ameryka Środkowa, Ameryka Północna. Zamieszkuje środowisko leśne.

Opos jest aktywnym w nocy samotnikiem. Buduje gniazda z liści, traw, patyków. Na północy obszaru występowania jest w zimie nieaktywny nawet przez kilka dni.

Oposy są wszystkożerne.

Samica ma torbę, w której rozwijają się młode. Rodzi się w jednym miocie 8-18 młodych. Ciąża trwa 12-13 dni, po której młode w torbie matki przyczepiają się do sutek i dalej się rozwijają przez 60-70 dni. Po wyjściu z torby przez miesiąc wędrują z matką przyczepione do jej futra.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Nie jest to gatunek zagrożony wymarciem.

Opos jest jedynym torbaczem, który żyje w Ameryce Północnej.