Gadziogłówkowate

Gadziogłówkowate (Gomphidae) to dość liczna rodzina owadów z rzędu ważek, która liczy dziś około 900 gatunków. W Polsce żyją 4 gatunki z tej rodziny owadów, w Europie - 12. Owady te należą do ważek różnoskrzydłych.

Wszystkie krajowe gatunki mają kontrastowe, czarno-żółte lub czarno-zielonkawe ubarwienie ciała. To jedyne nasze ważki różnoskrzydłe, które mają rozdzielone oczy. Larwy mają spłaszczone ciało i małe oczy. Różne gatunki są do siebie podobne.

Gomphus pulchellusGomphus pulchellus

Gomphus pulchellus

Gomphus pulchellus to gatunek ważki z rodziny gadziogłówkowatych. Odwłok jest wąski na końcu, a ciemne linie ubarwienie są cienkie. Przez odwłok z wierzchu biegnie jasny pasek.

Onychogomphus uncatusOnychogomphus uncatus

Onychogomphus uncatus

Onychogomphus uncatus to gatunek ważki z rodziny gadziogłówkowatych. Oczy niebieskie. Samce mają żółte przydatki analne. Ubarwienie żółto-czarne zarówno samca jak i samicy.

Gadziogłówka pospolitaGadziogłówka pospolita PL

Gomphus vulgatissimus

To najbardziej pospolity w Polsce przedstawiciel gadziogłówkowatych. Jako jedyny z krajowych gatunków ma czarne odnóża. Ważka ta jest łatwa do rozpoznania ze względu na kontrastowe, żółto-czarne ubarwienie ciała.

Gadziogłówka żółtonogaGadziogłówka żółtonoga PL

Gomphus flavipes

Gadziogłówka żółtonoga (Gomphus flavipes) to gatunek ważki z rodziny gadziogłówkowatych, podobna do gadziogłówki pospolitej, od której różni się przede wszystkim żółto-czarnym ubarwieniem nóg.

Smaglec ogonokleszcz
Smaglec ogonokleszcz PL

Onychogomphus forcipatus

Smaglec ogonokleszcz, smaglec mniejszy (Onychogomphus forcipatus) to gatunek ważki z rodziny gadziogłówkowatych. Ma żółto-czarne ubarwienie, które z wierzchu staje się zielonkawe, a po bokach białawe. Oczy są zielonkawe.

Trzepla zielonaTrzepla zielona PL

Ophiogomphus cecilia

Trzepla zielona (Ophiogomphus cecilia) to rodzima, bardzo charakterystyczna ważka, podlegająca w Polsce ochronie ścisłej. Kolorystyka odróżnia ją od innych ważek tej rodziny.

• Gomphus simillimus

To ważki wód płynących. Preferują zadrzewienia.

Larwy tych ważek zagrzebują się w osadach na dnie cieku wodnego. Specjalna rurka wystaje, by zasysać wodę do wymiany gazowej.

Cykl rozwojowy trwa 3 lata.

Zarówno larwy jak i osobniki dorosłe są drapieżnikami.

Brak danych na temat zagrożenia poszczególnych gatunków tej rodziny ważek. Krajowe ważki są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenie wód.

: Okres lotu Gomphus pulchellus.
         Gadziogłówka pospolita: Okres lotu gadziogłówki pospolitej.
         Smaglec ogonokleszcz: Okres występowania postaci dorosłej smaglca mniejszego.
        Trzepla zielona: Okres lotu trzepli zielonej.