PL

Trzepla zielona

Trzepla zielona (Ophiogomphus cecilia) to rodzima ważka z rodziny gadziogłówkowatych. Głowa oraz tułów są żółtozielone z czarnym rysunkiem. Kolorystyka odróżnia ją od innych ważek tej rodziny. Duże oczy są usadowione po bokach głowy. Są szeroko rozstawione. Odwłok jest czarny w żółte plamy. Koniec odwłoka jest grubszy. Samica w tylnej części głowy ma dwa ostre wyrostki. Larwy są wyposażone w kolce na grzbiecie.

Trzepla zielona(Ophiogomphus cecilia)
© FLORIAN ANDRONACHE - Fotolia.com

Ważka ta występuje w Europie i Azji. W Polsce występuje dość pospolicie na terenie całego kraju poza górami. Najczęściej można ją spotkać w pobliżu dużych i mniejszych, wolno płynących rzek o piaszczystym dnie na nizinach i na terenach podgórskich.

Postać dorosła tej ważki lata w okresie od lipca do października. Lata na duże odległości od zbiorników wodnych, do których wraca na rozród.

Larwy trzepli zielonej żywią się drobnymi bezkręgowcami.

Samica składa jaja do zbiorników wodnych bez samców. Rozwój larwalny trwa 2-3 lata. Larwy przebywają cały czas w dnie zbiorników wodnych, zagrzebane w osadzie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten podlega ścisłej ochronie. Jest wrażliwy na zanieczyszczenia wód.