Gajówka (Sylvia borin)
© JMP de Nieuwburgh - Fotolia.com

Gajówka

Gajówka (Sylvia borin) to dość liczby gatunek lęgowy w Polsce, choć dość trudno ją rozpoznać w warunkach terenowych. Ptak ten wydaje się nie mieć charakterystycznych wyróżników w swoim wyglądzie. Gajówka jest dość jednolicie ubarwiona. Kolor z wierzchu jest szarobrunatny z lekkim zielonkawym odcieniem, po bokach widać lekki beż, zaś od spodu jest biaława. Po bokach szyi można dostrzec szarą plamę. Wokół oka można dostrzec jasną obrączkę. Nad okiem biegnie ledwo zarysowana jasna brew. Samica, samiec i młode są do siebie podobne.

Ptak ten gniazduje w Europie i Azji. Zimuje w Afryce. W Polsce występuje dość licznie na terenie całego kraju. Preferuje lasy liściaste, mieszane, większe parki.

To ptak wędrowny. Prowadzi skryty tryb życia w koronach drzew.

Poluje na owady i inne bezkręgowce. Od lata zaczyna zjadać owoce.

Zazwyczaj wyprowadza 1, rzadko 2 lęgi w ciągu roku. Gniazduje nisko nad ziemią w krzewach. Gniazdo budują wspólnie samiec i samica. W zniesieniu 4-6 jaj. Jaja wysiadują samiec i samica na zmianę przez 11-13 dni. Po około 2 tygodniach młode stają się lotne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

U gajówek występuje naturalny pęd do migracji niezależnie od warunków pogodowych i dostępności pokarmu. Ptaki spontanicznie w danym okresie przybierają na wadze i wyruszają w podróż w okresie obfitości pokarmu i dobrej pogody.