PL

Kapturka

Kapturka (Sylvia atricapilla) to liczny w naszym kraju mały ptak z rodziny pokrzewkowatych, nieco mniejszy od wróbla. Upierzenie brązowoszare, głowa, szyja i pierś są szare. Na głowie występuje czarna czapeczka u samca, a u samicy czapeczka ma kolor brązowy.

Kapturka (Sylvia atricapilla)
© Marc Toutain - Fotolia.com

Ptak ten gniazduje w Europie i Azji. Zimuje w Afryce w różnych częściach kontynentu. W Polsce występuje na terenie całego kraju dość powszechnie. Preferuje środowisko leśne, szczególnie gęste lasy liściaste, ale także parki, ogrody i inne zadrzewienia.

To ptak częściowo wędrowny. Polskie osobniki zimują nad Morzem Śródziemnym, w Azji Mniejszej i w Afryce. Zdarza się , że niektóre osobniki zimują. Przylatują wówczas do karmników.

Poluje na owady. Zjada tez owoce, ale dopiero późnym latem i jesienią.

Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazduje na niewielkiej wysokości na drzewie lub w krzewie. Budowę gniazda rozpoczyna samiec, a kończą oba ptaki. Samica składa 3-5 (7) jaj. Wysiadywaniem przez 11-12 dni zajmuje sie samica i samiec.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

To jeden z najliczniejszych leśnych ptaków i jednocześnie najpospolitszy pokrzewkowaty w naszym kraju.