Kraśnik sześcioplamek

Kraśnik sześcioplamek (Zygaena filipendulae) to motyl z rodziny kraśnikowatych o czarnych i błyszczących skrzydłach przedniej pary z czerwonymi sześcioma plamami na każdym ze skrzydeł. Plamy te mogą się ze sobą zlewać, a ich układ nie jest taki sam dla każdego osobnika. Skrzydła drugiej pary są czerwone i mają czarne brzegi. Gąsienica jest żółto-zielona z dwoma rzędami ciemnych plam na grzbiecie.

Kraśnik sześcioplamek (Zygaena filipendulae)

© willypd - Fotolia.com

Kraśnik sześcioplamek występuje w Europie i Azji. W Polsce to gatunek dość pospolity na terenie całego kraju. Można go spotkać na łąkach, terenach suchych, na wrzosowiskach, torfowiskach, w śródpolnych zaroślach. Dorosłe osobniki o często siadają na kwiatach driakwi.

Zimują gąsienice w resztkach roślinnych. Okres lotu przypada na lipiec i sierpień. Podrażnione gąsienice wydzielają nieprzyjemny w zapachu płyn.

Motyl ten ma od 3 do 4 cm rozpiętości skrzydeł.

Gąsienice żerują na roślinach bobowatych.

To gatunek trujący.

Okres lotu kraśnika sześcioplamka.

Motyle dzienne Polski — quiz