Oleica krówka

Oleica krówka (Meloe proscarabeus) to gatunek chrząszcza z rodziny majkowatych o ciemnogranatowym lub czarnym ubarwieniu ciała z połyskiem. Odwłok jest pękaty, bardzo duży. Odwłok w znacznej części wystaje spod pokryw.

Oleica krówka (Meloe proscarabeus)

© anitasstudio - stock.adobe.com

Gatunek występuje w Europie. W Polsce spotykany dość rzadko, jednak na terenie całego kraju. Preferuje zbiorowiska traw na dobrze nasłonecznionym terenie.

Zimuje imago. Okres występowania imago trwa od kwietnia do czerwca. W sytuacji zagrożenia oleica wydziela odstraszającą substancję, która była niegdyś wykorzystywana w medycynie ludowej jako afrodyzjak.

Długość ciała wynosi 13-25 mm.

Larwy żywią się jajami pszczół i ich miodem, imago liśćmi ziemniaków, buraków i innych roślin.

Samica składa jaja w glebie. Larwy przebywają na kwiatach, gdzie czekają na pszczoły. Przyczepiają się do odnóży przede wszystkim lepiarek, pszczolinek, porobnic i w ten sposób dostają się do gniazd tych błonkówek, gdzie zjadają jaja pszczół, mieszaninę pyłku i nektaru. Przepoczwarzenie następuje w glebie.

Larwa oleicy krówki, zabrana przez pszczołę miodną, ginie w ulu.

Okres występowania imago oleicy krówki

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?