Jaskrowate

Jaskrowate (Ranunculaceae) są roślinami zielnymi z rzędu jaskrowców.

Wygląd

Gatunki

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych.

Ciemiernik białyCiemiernik biały PL

Helleborus niger

Ciemiernik biały (Helleborus niger) to gatunek górskiej rośliny z rodziny jaskrowatych o śnieżnobiałych kwiatach. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna.

Ciemiernik czerwonawyCiemiernik czerwonawy PL §§

Helleborus purpurascens

Ciemiernik czerwonawy, ciemiernik purpurowy (Helleborus purpurascens) to trująca bylina z rodziny jaskrowatych. W Polsce rośnie w Bieszczadach.

Ciemiernik gajowyCiemiernik gajowy PL - ogród

Helleborus dumetorum

Ciemiernik gajowy (Helleborus dumetorum) to wieloletnia roślina trująca, kępkowa z rodziny jaskrowatych. W naturze występuje południowej i centralnej Europie.

Ciemiernik zielonyCiemiernik zielony PL - ogród

Helleborus viridis

Ciemiernik zielony (Helleborus viridis) to trująca bylina z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zielone, o szerokości 3-6 cm, bezwonne.

Czarnuszka damasceńskaCzarnuszka damasceńska PL - ogród

Nigella damascena

Czarnuszka damasceńska (Nigella damascena) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny jaskrowatych, roślina uprawiana i przejściowo dziczejąca. To także roślina o leczniczych właściwościach.

Czarnuszka siewnaCzarnuszka siewna PL - ogród

Nigella sativa

Czarnuszka siewna (Nigella sativa) to roślina jednoroczna z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina przyprawowa. W Polsce dość rzadko uprawiana i przejściowo dziczejąca. Pojawia się jako chwast zbożowy.

Czerniec gronkowyCzerniec gronkowy PL

Actaea spicata

Czerniec gronkowy (Actaea spicata) to kłączowa bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Owoc to czarna jagoda.

Jaskier ostryJaskier ostry PL

Ranunculus acris

Jaskier ostry (Ranunculus acris) to jeden z najbardziej trujących jaskrów. Jest jednym z najbardziej trujących jaskrów. Co ciekawe, właściwości trujące giną w stanie zasuszonym. Jest więc nieszkodliwa w sianie.

Jaskier polnyJaskier polny PL - obcy

Ranunculus arvensis

Jaskier polny (Ranunculus arvensis) to roślina trująca roczna z rodziny jaskrowatych, stanowiąca uciążliwy chwast w uprawie zbóż ozimych, lucerny, a także lnu. To archeofit. Porasta pola, miedze, najczęściej występuje na południu naszego kraju.

Jaskier rozłogowyJaskier rozłogowy PL

Ranunculus repens

Jaskier rozłogowy (Ranunculus repens) to gatunek trującej, wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych z długimi i ulistnionymi rozłogami. Kwiaty są żółte, promieniste.

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosennyJaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny PL

Ranunculus ficaria

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny (Ranunculus ficaria) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. Tworzy w lasach zwarte kobierce zielonych liści, a wiosną dodatkowo żółtych kwiatów.

Knieć błotna, kaczeniecKnieć błotna, kaczeniec PL

Caltha palustris

Knieć błotna, kaczeniec (Caltha palustris) to wieloletnia roślina z rodziny jaskrowatych, jeden z lepiej rozpoznawalnych krajowych kwiatów łąkowych. To roślina silnie trująca. Często występuje masowo.

Miłek jesiennyMiłek jesienny PL - ogród

Adonis annua

Miłek jesienny (Adonis annua) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jaskrowatych. To dość rzadko uprawiana roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca.

Miłek letniMiłek letni PL - obcy

Adonis aestivalis

Miłek letni (Adonis aestivalis) to jednoroczna roślina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca. Kwiaty są czerwone, czasem z ciemną plamą u nasady.

Miłek szkarłatnyMiłek szkarłatny PL - obcy

Adonis flammea

Miłek szkarłatny (Adonis flammea) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca. Kwiaty są czerwone.

Miłek wiosennyMiłek wiosenny PL §§

Adonis vernalis

Miłek wiosenny (Adonis vernalis) to bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, znajdująca się pod ścisłą ochroną. Czasem jest uprawiana jako roślin ozdobna.

Orlik pospolityOrlik pospolity PL §

Aquilegia vulgaris

Orlik pospolity (Aquilegia vulgaris) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych, jedyny krajowy przedstawiciel rodzaju Aquilegia. Jest czasem uprawiany jako roślina ozdobna, także na kwiaty cięte, dziczejąca.

Ostróżeczka ogrodowaOstróżeczka ogrodowa PL - ogród

Consolida ajacis

Ostróżeczka ogrodowa (Consolida ajacis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jaskrowatych. Jest to roślina trująca o leczniczych właściwościach. Roślina uprawiana w ogrodach kwiatowych.

Ostróżeczka polnaOstróżeczka polna PL - obcy

Consolida regalis

Ostróżeczka polna (Consolida regalis) to gatunek jednorocznej, trującej rośliny z rodziny jaskrowatych, chwast upraw zbożowych. Kwiaty są ciemnoniebieskie.

Ostróżeczka wschodniaOstróżeczka wschodnia PL - ogród

Consolida orientalis

Ostróżeczka wschodnia (Consolida orientalis) to gatunek jednorocznej rośliny ozdobnej z rodziny jaskrowatych, podobna do ostróżeczki ogrodowej, od której odróżniają ją krótsze podkwiatki, krótsza ostroga.

Ostróżka ogrodowaOstróżka ogrodowa PL - ogród

Delphinium ×cultorum

Ostróżka ogrodowa (Delphinium ×cultorum) to roślina z rodziny jaskrowatych, mieszaniec gatunków: ostróżka wyniosła, D. formosanum, D. cheilanthum oraz D. grandiflorum. Wszystkie odmiany są zebrane w 3 grupy.

Pełnik europejskiPełnik europejski PL §§

Trollius europaeus

Pełnik europejski (Trollius europaeus) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o pięknych, kulistych kwiatach. W Polsce jest rośliną rzadką, częściej spotykaną wysoko w górach.

Powojnik pnącyPowojnik pnący PL - obcy

Clematis vitalba

Powojnik pnący (Clematis vitalba) to roślina pnąca z rodziny jaskrowatych, uprawiany jako roślina ozdobna i dziczejąca. W Polsce od dawna uprawiany. Obecny na zachodzie kraju i w okolicach Kazimierza Dolnego.

Powojnik prostyPowojnik prosty PL §§

Clematis recta

Powojnik prosty (Clematis recta) to wieloletnia roślina zielna z rodziny jaskrowatych. Roślina ta bywa uprawiana jako bylina ozdobna w przydomowych ogrodach. Kwiaty są obupłciowe, pachnące, białe.

Powojnik włoskiPowojnik włoski PL - ogród

Clematis viticella

Powojnik włoski (Clematis viticella) to gatunek rośliny, pnącza z rodziny jaskrowatych. Gatunek uprawiany w Polsce w ogrodach. Kwiaty są niebieskie do czerwonych.

Przylaszczka pospolita, trojanekPrzylaszczka pospolita, trojanek PL

Hepatica nobilis

Przylaszczka pospolita, trojanek (Hepatica nobilis) to wieloletnia roślina lecznicza i trująca z rodziny jaskrowatych, częściowo zimozielona. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Bywa także uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna.

Rannik zimowyRannik zimowy PL - ogród

Eranthis hyemalis

Rannik zimowy (Eranthis hyemalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych, wczesnowiosenna roślina bulwkowa, rzadko spotykany w uprawach, dziczejący. Jest to podobny do rannika cylickiego.

Rutewka orlikolistnaRutewka orlikolistna PL

Thalictrum aquilegiifolium

Rutewka orlikolistna (Thalictrum aquilegiifolium) to bylina z rodziny jaskrowatych, spotykana w ogrodach jako roślina ozdobna. Zasiedla zwykle lasy i zarośla, u nas dość pospolita na terenie całej Polski.

Sasanka łąkowaSasanka łąkowa PL §§

Pulsatilla pratensis

Sasanka łąkowa (Pulsatilla pratensis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych. Posiada lecznicze właściwości, jest trująca.

Sasanka wiosennaSasanka wiosenna PL §§

Pulsatilla vernalis

Sasanka wiosenna (Pulsatilla vernalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych. To trująca roślina.

Sasanka zwyczajnaSasanka zwyczajna PL

Pulsatilla vulgaris

Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych o leczniczych własnościach, uprawianej jako roślina ozdobna. Kwiaty są duże, owłosione na zewnątrz, niebiesko-fioletowe, rzadko białe.

Zawilec gajowyZawilec gajowy PL

Anemone nemorosa

Zawilec gajowy (Anemone nemorosa) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych. Jest to gatunek wskaźnikowy starych lasów. To jeden ze zwiastunów wiosny. Rośnie w żyznych lasach liściastych i mieszanych.

Zawilec koronowy, zawilec wieńcowyZawilec koronowy, zawilec wieńcowy PL - ogród

Anemone coronaria

Zawilec koronowy, zawilec wieńcowy (Anemone coronaria) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny jaskrowatych, często uprawiany dla ozdobnych kwiatów. W naszych warunkach nie zimuje.

Zawilec wielokwiatowy, zawilec leśnyZawilec wielokwiatowy, zawilec leśny PL §

Anemone sylvestris

Zawilec wielokwiatowy, zawilec leśny (Anemone sylvestris) to gatunek trującej rośliny wieloletniej z rodziny jaskrowatych, uprawiana jako roślina okrywowa i rabatowa, także na kwiaty cięte.

Zawilec żółtyZawilec żółty PL

Anemone ranunculoides

Zawilec żółty (Anemone ranunculoides) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych. To także cenna roślina ogrodowa okrywowa, która zasiedla cieniste obszary.

Zdrojówka rutewkowataZdrojówka rutewkowata PL

Isopyrum thalictroides

Zdrojówka rutewkowata (Isopyrum thalictroides) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny kłączowej z rodziny jaskrowatych. To gatunek europejski. W Polsce występuje na wschodzie kraju i na Dolnym Śląsku.

• Tojad mołdawski (Acronitum moldavicum)