Jaskrowate

Jaskrowate (Ranunculaceae) są roślinami zielnymi z rzędu jaskrowców.

Wygląd

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Ciemiernik

Ciemiernik (Helleborus) to rodzaj roślin z rodziny jaskrowatych, do którego zaliczamy około 20 gatunków, z czego w Polsce około 2, więcej w ogrodach.

Ciemiernik biały
Ciemiernik zielony
Ciemiernik czerwonawy
Ciemiernik gajowy
Czarnuszka

Czarnuszka (Nigella) to rodzaj roślin z rodziny jaskrowatych, do którego zaliczamy 14 gatunków, z czego w Polsce 2 są spotykane w ogrodach i jeden gatunek dziko rosnący.

Czarnuszka siewna
Czarnuszka damasceńska
Czarnuszka polna
Sasanka

Sasanka (Pulsatilla) to rodzaj roślin z rodziny jaskrowatych, do którego zaliczamy około 30 gatunków, z czego w Polsce 6. To trujące rośliny.

Sasanka zwyczajna
Sasanka wiosenna
Sasanka łąkowa
Sasanka otwarta
Zawilec

Zawilec (Anemone) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny jaskrowatych, do którego zaliczamy około 120-150 gatunków, z czego w Polsce około 4.

Zawilec gajowy
Zawilec koronowy, zawilec wieńcowy
Zawilec żółty
Zawilec wielokwiatowy, zawilec leśny

Wykaz pozostałych gatunków.

Czerniec gronkowyCzerniec gronkowy PL

Actaea spicata

Czerniec gronkowy (Actaea spicata) to kłączowa bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Owoc to czarna jagoda.

Jaskier ostryJaskier ostry PL

Ranunculus acris

Jaskier ostry (Ranunculus acris) to jeden z najbardziej trujących jaskrów. Jest jednym z najbardziej trujących jaskrów. Co ciekawe, właściwości trujące giną w stanie zasuszonym. Jest więc nieszkodliwa w sianie.

Jaskier polnyJaskier polny PL - obcy

Ranunculus arvensis

Jaskier polny (Ranunculus arvensis) to roślina trująca roczna z rodziny jaskrowatych, stanowiąca uciążliwy chwast w uprawie zbóż ozimych, lucerny, a także lnu. To archeofit. Porasta pola, miedze, najczęściej występuje na południu naszego kraju.

Jaskier rozłogowyJaskier rozłogowy PL

Ranunculus repens

Jaskier rozłogowy (Ranunculus repens) to gatunek trującej, wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych z długimi i ulistnionymi rozłogami. Kwiaty są żółte, promieniste.

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosennyJaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny PL

Ranunculus ficaria

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny (Ranunculus ficaria) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. Tworzy w lasach zwarte kobierce zielonych liści, a wiosną dodatkowo żółtych kwiatów.

Knieć błotna, kaczeniecKnieć błotna, kaczeniec PL

Caltha palustris

Knieć błotna, kaczeniec (Caltha palustris) to wieloletnia roślina z rodziny jaskrowatych, jeden z lepiej rozpoznawalnych krajowych kwiatów łąkowych. To roślina silnie trująca. Często występuje masowo.

Miłek jesiennyMiłek jesienny PL - ogród

Adonis annua

Miłek jesienny (Adonis annua) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jaskrowatych. To dość rzadko uprawiana roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca.

Miłek letniMiłek letni PL - obcy

Adonis aestivalis

Miłek letni (Adonis aestivalis) to jednoroczna roślina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca. Kwiaty są czerwone, czasem z ciemną plamą u nasady.

Miłek szkarłatnyMiłek szkarłatny PL - obcy

Adonis flammea

Miłek szkarłatny (Adonis flammea) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca. Kwiaty są czerwone.

Miłek wiosennyMiłek wiosenny PL §§

Adonis vernalis

Miłek wiosenny (Adonis vernalis) to bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, znajdująca się pod ścisłą ochroną. Czasem jest uprawiana jako roślin ozdobna.

Orlik pospolityOrlik pospolity PL §

Aquilegia vulgaris

Orlik pospolity (Aquilegia vulgaris) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych, jedyny krajowy przedstawiciel rodzaju Aquilegia. Jest czasem uprawiany jako roślina ozdobna, także na kwiaty cięte, dziczejąca.

Ostróżeczka ogrodowaOstróżeczka ogrodowa PL - ogród

Consolida ajacis

Ostróżeczka ogrodowa (Consolida ajacis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jaskrowatych. Jest to roślina trująca o leczniczych właściwościach. Roślina uprawiana w ogrodach kwiatowych.

Ostróżeczka polnaOstróżeczka polna PL - obcy

Consolida regalis

Ostróżeczka polna (Consolida regalis) to gatunek jednorocznej, trującej rośliny z rodziny jaskrowatych, chwast upraw zbożowych. Kwiaty są ciemnoniebieskie.

Ostróżeczka wschodniaOstróżeczka wschodnia PL - ogród

Consolida orientalis

Ostróżeczka wschodnia (Consolida orientalis) to gatunek jednorocznej rośliny ozdobnej z rodziny jaskrowatych, podobna do ostróżeczki ogrodowej, od której odróżniają ją krótsze podkwiatki, krótsza ostroga.

Ostróżka ogrodowaOstróżka ogrodowa PL - ogród

Delphinium ×cultorum

Ostróżka ogrodowa (Delphinium ×cultorum) to roślina z rodziny jaskrowatych, mieszaniec gatunków: ostróżka wyniosła, D. formosanum, D. cheilanthum oraz D. grandiflorum. Wszystkie odmiany są zebrane w 3 grupy.

Pełnik europejskiPełnik europejski PL §§

Trollius europaeus

Pełnik europejski (Trollius europaeus) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o pięknych, kulistych kwiatach. W Polsce jest rośliną rzadką, częściej spotykaną wysoko w górach.

Powojnik pnącyPowojnik pnący PL - obcy

Clematis vitalba

Powojnik pnący (Clematis vitalba) to roślina pnąca z rodziny jaskrowatych, uprawiany jako roślina ozdobna i dziczejąca. W Polsce od dawna uprawiany. Obecny na zachodzie kraju i w okolicach Kazimierza Dolnego.

Powojnik prostyPowojnik prosty PL §§

Clematis recta

Powojnik prosty (Clematis recta) to wieloletnia roślina zielna z rodziny jaskrowatych. Roślina ta bywa uprawiana jako bylina ozdobna w przydomowych ogrodach. Kwiaty są obupłciowe, pachnące, białe.

Powojnik włoskiPowojnik włoski PL - ogród

Clematis viticella

Powojnik włoski (Clematis viticella) to gatunek rośliny, pnącza z rodziny jaskrowatych. Gatunek uprawiany w Polsce w ogrodach. Kwiaty są niebieskie do czerwonych.

Przylaszczka pospolita, trojanekPrzylaszczka pospolita, trojanek PL

Hepatica nobilis

Przylaszczka pospolita, trojanek (Hepatica nobilis) to wieloletnia roślina lecznicza i trująca z rodziny jaskrowatych, częściowo zimozielona. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Bywa także uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna.

Rannik zimowyRannik zimowy PL - ogród

Eranthis hyemalis

Rannik zimowy (Eranthis hyemalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych, wczesnowiosenna roślina bulwkowa, rzadko spotykany w uprawach, dziczejący. Jest to podobny do rannika cylickiego.

Rutewka orlikolistnaRutewka orlikolistna PL

Thalictrum aquilegiifolium

Rutewka orlikolistna (Thalictrum aquilegiifolium) to bylina z rodziny jaskrowatych, spotykana w ogrodach jako roślina ozdobna. Zasiedla zwykle lasy i zarośla, u nas dość pospolita na terenie całej Polski.

Zdrojówka rutewkowataZdrojówka rutewkowata PL

Isopyrum thalictroides

Zdrojówka rutewkowata (Isopyrum thalictroides) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny kłączowej z rodziny jaskrowatych. To gatunek europejski. W Polsce występuje na wschodzie kraju i na Dolnym Śląsku.

• Tojad mołdawski (Acronitum moldavicum)
  • Tojad mocny (Acronitum napellus)
  • Tojad pstry (Acronitum variegatum)
  • Jaskierek podolski (Ceratocephalus testiculatus)
  • Pluskwica europejska (Cimicifuga europaea)
  • Mysiurek maleńki (Myosurus minimus)
  • Jaskier wodny (Ranunculus aquatilis)
  • Jaskier różnolistny (Ranunculus auricomus)
  • Jaskier Baudota (Ranunculus baudotii)
  • Jaskier bulwkowy (Ranunculus bulbosus)
  • Jaskier kaszubski (Ranunculus cassubicus)
  • Jaskier krążkolistny (Ranunculus circinatus)
  • Jaskier fałszywy (Ranunculus fallax)
  • Jaskier płomieńczyk (Ranunculus flammula)
  • Jaskier rzeczny (Ranunculus fluitans)
  • Jaskier bluszczolistny, włosienicznik bluszczolistny (Ranunculus hederaceus)
  • Jaskier illyryjski (Ranunculus illyricus)
  • Jaskier kosmaty (Ranunculus lanuginosus)
  • Jaskier wielki (Ranunculus lingua)
  • Jaskier skalny (Ranunculus oreophilus)
  • Jaskier tarczowaty (Ranunculus peltatus)
  • Jaskier pędzelkowaty (Ranunculus penicillatus)
  • Jaskier wielokwiatowy (Ranunculus polyanthemos)
  • Jaskier leżący (Ranunculus reptans)
  • Jaskier sardyński (Ranunculus sardous)
  • Jaskier jadowity (Ranunculus sceleratus)
  • Jaskier gajowy (Ranunculus serpens)
  • Jaskier skąpopręcikowy (Ranunculus trichophyllus)
  • Rutewka żółta (Thalictrum flavum)
  • Rutewka wąskolistna (Thalictrum lucidum)
  • Rutewka mniejsza (Thalictrum minus)
  • Rutewka pojedyncza (Thalictrum simplex)

Czerniec gronkowy: Kwitnie czerniec gronkowy.
       Jaskier ostry: Kwitnie jaskier ostry.
         Jaskier polny: Kwitnie jaskier polny.
       Jaskier rozłogowy: Kwitnie jaskier rozłogowy.
        Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny: Kwitnie ziarnopłon wiosenny.
         Knieć błotna, kaczeniec: Kwitną kaczeńce.
         Miłek jesienny: Kwitnie miłek jesienny.
         Miłek letni: Kwitnie miłek letni.
        Miłek szkarłatny: Kwitnie miłek szkarłatny.
          Miłek wiosenny: Kwitnie miłek wiosenny.
         Orlik pospolity: Kwitnie orlik pospolity.
        Ostróżeczka polna: Kwitnie ostróżeczka polna.
         Ostróżeczka wschodnia: Kwitnie ostróżeczka wschodnia.
        Ostróżka ogrodowa: Kwitnie ostróżka ogrodowa.
         Pełnik europejski: Kwitnie pełnik europejski.
        Powojnik pnący: Kwitnie powojnik pnący.
          Powojnik prosty: Kwitnie powojnik prosty.
         Powojnik włoski: Kwitnie powojnik włoski.
         Przylaszczka pospolita, trojanek: Kwitnie przylaszczka pospolita.
          Rannik zimowy: Kwitnie rannik zimowy.
         Rutewka orlikolistna: Kwitnie rutewka orlikolistna.
         Zdrojówka rutewkowata: Kwitnie zdrojówka rutewkowata.