Jeż zachodni, jeż europejski (Erinaceus europaeus)
© brudertack69 - Fotolia.com

Jeż zachodni, jeż europejski

Jeż zachodni, jeż europejski (Erinaceus europaeus) to gatunek owadożernego ssaka z rodziny jeżowatych. To nasz największy jeż. Z wierzchu ciało jeża pokryte jest kolcami. Ich ubarwienie jest żółtawe z ciemną przepaską mniej więcej w środku. Spód ciała jest żółty lub brązowy (u jeża wschodniego białawy).

To gatunek europejski. W Polsce jeż zachodni zamieszkuje zachodnią cześć kraju. Nie stroni od zabudowań ludzkich, nawet miast. Jeż europejski został introdukowany w Nowej Zelandii.

W razie zagrożenia jeż zachodni zwija się w kulkę. Jest aktywny o zmroku i w nocy. Od połowy października do kwietnia zapada w sen zimowy. Kryje się w norach, pod korzeniami, w stertach gałęzi. Zwierzę to żyje do 10 lat.

Osiąga ciężar ciała 1400 g. Długość ciała wynosi 20-35 cm, w tym ogona - 4-5 cm.

Poluje na owady, mięczaki, dżdżownice i drobne kręgowce, także wypija jaja ptaków. Rośliny zjada tylko w okresie braki innego pokarmu.

Okres godowy trwa od maja do września. Jeż ten wyprowadza do 2 miotów w ciągu roku. Po ciąży trwającej 5-6 tygodni samica rodzi 3-8 młodych. Młode mają miękkie kolce, które dopiero po 5 tygodniach stają się twarde.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten znajduje się pod ochroną w Polsce.

Na ciele jeża zachodniego znajduje się około 7000 kolców!

Wbrew powszechnemu sądowi, jakoby jeż nosił jabłka, inne owoce, czy grzyby na swoich kolcach, tak nie jest. To wybitny mięsożerca.

Czym się różni jeż wschodni od zachodniego?

Jeż zachodni jest większy i nigdy nie ma białego spodu.