Kacykowate

Kacykowate (Icteridae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 105 gatunków w 31 rodzajach. W Polsce kacyki nie występują.

Upierzenie najczęściej czarne, często z żółtymi i pomarańczowymi lub czerwonymi elementami, upierzenie samic często brązowe. Ptaki z obszarów porośniętych trawą są brązowe.

Ciemnokacyk jednobarwny

Agelasticus cyanopus

Upierzenie samca jednolicie czarne. Samica ma żółtawy spód. Dziób i nogi również ciemne. Gatunek ten występuje w Ameryce Południowej.

Ciemnokacyk żółtogłowyCiemnokacyk żółtogłowy

Chrysomus icterocephalus

Ciemnokacyk żółtogłowy (Chrysomus icterocephalus) to gatunek z rodziny epoletników. Upierzenie samca czarne z żółtą głową i piersią. Samica brązowa z ciemnymi plamami.

Epoletnik krasnoskrzydły

Agelaius phoeniceus

Upierzenie samca czarne poza czerwono-żółtym epoletem. Dziób i nogi również czarne. Samica ma brązowe upierzenie, biało kreskowane i plamkowane. Nad okiem biała brew.

Epoletnik kubańskiEpoletnik kubański

Agelaius assimilis

Epoletnik kubański (Agelaius assimilis) to ptak z rodziny kacyków. Upierzenie czarne poza pomarańczowym epoletem. Dziób i nogi również czarne.

Kacyk cytrynowyKacyk cytrynowy

Icterus parisorum

Kacyk cytrynowy (Icterus parisorum) to ptak z rodziny kacykowatych. Upierzenie żółto-czarne. Cała głowa, gardło, kark, pierś, ogon i skrzydła są czarne. Na skrzydłach białe przepaski.

Kacyk dużyKacyk duży

Icterus gularis

Kacyk duży (Icterus gularis) to ptak z rodziny kacykowatych. Upierzenie żółto-pomarańczowe, maska na głowie, gardło, ogon i skrzydła są czarne. Na skrzydle jasna przepaska.

Kacyk haitańskiKacyk haitański

Icterus dominicensis

Kacyk haitański (Icterus dominicensis) to ptak z rodziny kacyków o czarno-żółtym upierzeniu. Czarna jest głowa, wierzch, ogon, pierś i część skrzydeł.

Kacyk kasztanowatyKacyk kasztanowaty

Icterus spurius

Kacyk kasztanowaty (Icterus spurius) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie głowy, szyi, karku i ogona czarne. Skrzydła czarno-białe. Spód brązowy.

Kacyk maskowyKacyk maskowy

Icterus cucullatus

Kacyk maskowy (Icterus cucullatus) to ptak z rodziny kacykowatych. Upierzenie z wierzchu żółte, maska na głowie, gardło, ogon i skrzydła są czarne.

Kacyk pąsowogłowyKacyk pąsowogłowy

Icterus pustulatus

Kacyk pąsowogłowy (Icterus pustulatus) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie pomarańczowe poza czarnym ogonem, czarno-białymi skrzydłami i czarną maską i gardłem na głowie.

Kacyk plantacjowyKacyk plantacjowy

Icterus mesomelas

Kacyk plantacjowy (Icterus mesomelas) to ptak z rodziny kacykowatych. Upierzenie żółto-czarne. Maska na głowie, gardło, ogon i skrzydła są czarne. Na skrzydle jasna przepaska.

Kacykarzyk karolińskiKacykarzyk karoliński

Euphagus carolinus

Kacykarzyk karoliński (Euphagus carolinus) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie ciemnobrązowe w jaśniejsze plamki, które sprawiają wrażenie przyprószenia. Głowa nieco jaśniejsza, widoczna brew.

Kacykarzyk purpurowy

Euphagus cyanocephalus

Kacykarzyk purpurowy (Euphagus cyanocephalus) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie samca ciemnofioletowe z zielonkawym połyskiem. Oczy mają jasne tęczówki. Samica brązowa.

Kacykowiec azteckiKacykowiec aztecki

Psarocolius montezuma

Kacykowiec aztecki (Psarocolius montezuma) to ptak z rodziny kacykowatych. Głowa czarna, dalej kasztanowaty brąz. Część sterówek żółta. Pod okiem biała plama. Na dole głowy czerwone korale.

Kacykowiec czerwonorzytnyKacykowiec czerwonorzytny

Cacicus haemorrhous

Kacykowiec czerwonorzytny (Cacicus haemorrhous) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Ma czarne upierzenie z czerwoną plamą w tylnej części ciała. Oczy mają niebieskie tęczówki. Nogi czarne. Dziób jasny.

Kacykowiec rdzaworzytnyKacykowiec rdzaworzytny

Psarocolius decumanus

Kacykowiec rdzaworzytny (Psarocolius decumanus) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny kacyków. Upierzenie czarne, ogon po części żółty. Kuper i podogonie są brązowawe.

kacykowiec samotnykacykowiec samotny

Procacicus solitarius

Kacyk czarny (Cacicus solitarius) to ptak z rodziny kacyków. Ma czarne upierzenie. Dziób jasnożółty, w charakterystycznym dla kacyków kształcie. Oczy są ciemnoczerwone.

Kacykowiec szkarłatnorzytnyKacykowiec szkarłatnorzytny

Cacicus uropygialis

Kacykowiec szkarłatnorzytny (Cacicus uropygialis) to ptak z rodziny kacyków. Upierzenie czarne poza charakterystyczną czerwoną plamą u nasady ogona z wierzchu. Nogi czarne. Dziób lekko zakrzywiony w dół.

Kacykowiec zielonyKacykowiec zielony

Psarocolius viridis

Kacykowiec zielony (Psarocolius viridis) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie zielonkawe poza rdzawą tylną częścią i żółtymi, skrajnymi sterówkami. Dziób jasny z pomarańczowym końcem.

Kacykowiec żółtoskrzydłyKacykowiec żółtoskrzydły

Cacicus chrysopterus

Kacykowiec żółtoskrzydły (Cacicus chrysopterus) to ptak z rodziny kacyków. Upierzenie czarne poza charakterystyczną żółtą plamą na skrzydłach. Dziób niebieskosiny. Wokół czarnego oka sina obrączka. Nogi czarne.

Starzyk brunatnogłowy

Molothrus ater

Starzyk brunatnogłowy (Molothrus ater) to ptak z rodziny kacykowatych. Samic ma brązową głowę i czarne upierzenie reszty ciała. Samica jest brązowa.

Starzyk czarnyStarzyk czarny

Molothrus aeneus

Starzyk czarny (Molothrus aeneus) to ptak z rodziny kacykowatych o czarnym upierzeniu z metalicznym połyskiem, z niebieskawym odcieniem na skrzydłach.

Starzykowiec szkarłatnyStarzykowiec szkarłatny

Amblyramphus holosericeus

Starzykowiec szkarłatny (Amblyramphus holosericeus) to gatunek ptaka z rodziny kacyków. Głowa i pierś czerwone. Ostro zakończony dziób oraz nogi i reszta upierzenia - czarne.

SzafranowczykSzafranowczyk

Xanthopsar flavus

Szafranowczyk (Xanthopsar flavus) to ptak z rodziny kacykowatych. Upierzenie z wierzchu czarne, reszta żółta. Od oka do nasady dzioba biegnie ciemna kreska.

Szarokacyk rdzawoskrzydłySzarokacyk rdzawoskrzydły

Agelaioides badius

Szarokacyk rdzawoskrzydły (Agelaioides badius) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie szare poza rdzawymi skrzydłami. Dziób ciemny.

Wilgowron czarnyWilgowron czarny

Quiscalus niger

Wilgowron czarny (Quiscalus niger) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie czarne z metalicznym połyskiem.

Wilgowron żaglosterny

Quiscalus major

Wilgowron żaglosterny (Quiscalus major) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie samca czarne z metalicznym, fioletowym połyskiem. Ogon często wachlarzowaty. Samica jest brązowa.

Wilgowron żałobny

Quiscalus lugubris

Wilgowron żałobny (Quiscalus lugubris) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie samca czarne z metalicznym połyskiem, fioletowym odcieniem od spodu i zielonkawym z wierzchu.

Wojak długosternyWojak długosterny

Leistes loyca

Wojak długosterny (Leistes loyca) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie z wierzchu ciemnobrązowe. Gardło, pierś aż do brzucha intensywnie czerwone. Nad okiem czerwono-biała brew.

Wojak krawatowyWojak krawatowy

Leistes militaris

Wojak krawatowy (Leistes militaris) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Upierzenie samca czarne z czerwonym gardłem i piersią. Samica ma brązowe upierzenie z wierzchu i bladoczerwone gardło i pierś.

Wojak obrożnyWojak obrożny

Sturnella magna

Wojak obrożny (Sturnella magna) to gatunek ptaka z rodziny kacykowatych. Na szyi obroża, zachodząca na pierś, czarna w szacie godowej, bledsza w szacie spoczynkowej. Przednia część brwi, gardło i spód są żółte.

ŻółtogłowiecŻółtogłowiec

Xanthocephalus xanthocephalus

Żółtogłowiec (Xanthocephalus xanthocephalus) to ptak z rodziny kacykowatych. Upierzenie czarne poza żółtą głową i szyją. W okolicy oka ciemna maska. Na skrzydle biała przepaska.

• szarokacyk jasny (Agelaioides fringillarius)
  • epoletnik brązowoskrzydły (Agelaius humeralis)
  • epoletnik trójbarwny (Agelaius tricolor)
  • epoletnik lagunowy (Agelaius xanthomus)
  • ciemnokacyk żółtoskrzydły (Agelasticus thilius)
  • ciemnokacyk czarny (Agelasticus xanthophthalmus)
  • atłasokacyk żółtodzioby (Amblycercus holosericeus)
  • starzykowiec samotny (Anumara forbesi)
  • kacykowiec żółtosterny (Cacicus cela)
  • kacykowiec andyjski (Cacicus chrysonotus)
  • kacykowiec żółtorzytny (Cacicus koepckeae)
  • kacykowiec amazoński (Cacicus latirostris)
  • kacykowiec hełmiasty (Cacicus oseryi)
  • kacykowiec żałobny (Cacicus sclateri)
  • kacykowiec meksykański (Cassiculus melanicterus)
  • ciemnokacyk kasztanowogłowy (Chrysomus ruficapillus)
  • starzykowiec południowy (Curaeus curaeus)
  • czarnobłysk krzykliwy (Dives dives)
  • czarnobłysk peruwiański (Dives warczewiczi)
  • ryżojad (Dolichonyx oryzivorus)
  • starzykowiec bruzdodzioby (Gnorimopsar chopi)
  • wilgokacyk (Gymnomystax mexicanus)
  • kacykarz (Hypopyrrhus pyrohypogaster)
  • kacyk czarnogrzbiety (Icterus abeillei)
  • kacyk złoty (Icterus auratus)
  • kacyk płomiennogłowy (Icterus auricapillus)
  • kacyk kasztanowogłowy (Icterus bonana)
  • kacyk złotobrewy (Icterus bullockiorum)
  • kacyk epoletowy (Icterus cayanensis)
  • kacyk czarnoskrzydły (Icterus chrysater)
  • kacyk szafranowy (Icterus croconotus)
  • kacyk północny (Icterus galbula)
  • kacyk białoskrzydły (Icterus graceannae)
  • kacyk czarnogłowy (Icterus graduacauda)
  • kacyk plamoskrzydły (Icterus icterus)
  • kacyk modrooki (Icterus jamacaii)
  • kacyk złotobrzuchy (Icterus laudabilis)
  • kacyk jasnoskrzydły (Icterus leucopteryx)
  • kacyk żółtobrzuchy (Icterus maculialatus)
  • kacyk kubański (Icterus melanopsis)
  • kacyk czarnogardły (Icterus nigrogularis)
  • kacyk bahamski (Icterus northropi)
  • kacyk ochrowy (Icterus oberi)
  • kacyk plamisty (Icterus pectoralis)
  • kacyk portorykański (Icterus portoricensis)
  • kacyk bananowy (Icterus prosthemelas)
  • kacyk melodyjny (Icterus pyrrhopterus)
  • kacyk czarnorzytny (Icterus wagleri)
  • tanagrokacyk (Lampropsar tanagrinus)
  • wojak żabotowy (Leistes bellicosus)
  • wojak pampasowy (Leistes defilippii)
  • wojak białobrewy (Leistes superciliaris)
  • epoletowiec złoty (Macroagelaius imthurni)
  • epoletowiec kasztanowaty (Macroagelaius subalaris)
  • starzyk granatowy (Molothrus bonariensis)
  • starzyk wielki (Molothrus oryzivorus)
  • starzyk krótkodzioby (Molothrus rufoaxillaris)
  • turkusowiec (Nesopsar nigerrimus)
  • starzykowiec brązowoskrzydły (Oreopsar bolivianus)
  • kacykowiec rdzawy (Psarocolius angustifrons)
  • kacykowiec śniady (Psarocolius atrovirens)
  • kacykowiec nagolicy (Psarocolius bifasciatus)
  • kacykowiec kasztanowaty (Psarocolius cassini)
  • kacykowiec czarny (Psarocolius guatimozinus)
  • kacykowiec grubodzioby (Psarocolius wagleri)
  • moczarokacyk żółtobrzuchy (Pseudoleistes guirahuro)
  • moczarokacyk brązowawy (Pseudoleistes virescens)
  • czarnobłysk palmowy (Ptiloxena atroviolacea)
  • wilgowron meksykański (Quiscalus mexicanus)
  • wilgowron jeziorowy (Quiscalus nicaraguensis)
  • wilgowron cienkodzioby (Quiscalus palustris)
  • wilgowron mniejszy (Quiscalus quiscula)
  • wojak żółtogardły (Sturnella neglecta)

To ptaki Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. Najwięcej gatunków żyje w tropikach.

Niektóre gatunki tworzą ogromne stada. Przejawiają też sporą inteligencję. Niektóre gatunki migrują na duże odległości.

Długość ciała wynosi od 15 do 54 cm, a ciężar ciała od 16 do 528 g. Skrzydła są krótkie i szerokie.

Kacyki gniazdują w różnych miejscach: na ziemi, na drzewach, skalnych urwiskach, a nawet na wodnej roślinności. Czas inkubacji wynosi 12-15 dni.

Ptaki te zjadają bezkręgowce, nasiona, owoce, drobne kręgowce i nektar.

To jedne z najliczniejszych ptaków na świecie. Populacja tych ptaków w ramach jednego tylko gatunku liczona jest w dziesiątkach milionów.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.