Kameleon pospolity

Kameleon pospolity (Chamaeleo chamaeleon) to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ma relatywnie dużą, kanciastą głowę, ze specyficznym rogowym hełmem, większym u samców. Młode osobniki nie mają hełmu na głowie. Pysk ostro zakończony. Przez grzbiet biegnie grzebień. Ciało pokryte ziarnistymi łuskami. Ubarwienie zmienne, zależne od temperatury otoczenia, oświetlenia, barwy otoczenia. Jest zwykle zielonkawe z jaśniejszymi, często różowymi plamami. Poza tym skóra może się stać czerwonawa, ruda, brązowa, żółtozielona, szarobłękitna, z różnym rysunkiem, w różnych kolorach lub jest bez rysunku. Osobniki młode są żółte.

Kameleon pospolity (Chamaeleo chamaeleon)
© Ivan Kuzmin - stock.adobe.com

Występuje w północnej części Afryki, Azji Mniejszej, a także na niewielkim obszarze Europy w Hiszpanii i na Krecie oraz Malcie. Można go spotkać na terenach z drzewami i krzewami, a także na półpustyniach i wydmach.

Kameleon pospolity prowadzi nadrzewny tryb życia lub naziemny tryb życia (na obszarach ze skąpa roślinnością). W drugim przypadku kameleon chowa się w norach, wykopanych przez inne zwierzęta. Kameleon ma zwyczaj godzinami czatować w bezruchu na owady, które łowi za pomocą długiego i lepkiego języka, wysuwanego z ogromną prędkością z jamy gębowej w kierunku ofiary.

Długość ciała wynosi 30 cm, z czego około 15 cm to długość ogona.

Poluje na owady i młode jaszczurki.

Gody odbywają się w lecie. Samica składa w dołkach ziemi jaja w liczbie 20-40. Dołki przysypuje piaskiem lub liśćmi i patykami. Okres inkubacji trwa od 5 do 9 miesięcy, w zależności od panującej temperatury otoczenia.

To jedyny gatunek kameleona w Europie.

terrarium

Informacje ogólne o gatunku: To bardzo trudny w hodowli gad, z uwagi na konieczność zachowania silnego nasłonecznienia i stałej temperatury otoczenia. Dla kameleona pospolitego temperatura 15 °C stanowi zagrożenie życia.

Rodzaj terrarium i wyposażenie: Wymaga dość przestronnego akwarium

Temperatura: 20-24 °C.

Wilgotność:

Pokarm: Żywe owady, w tym szarańczaki. Wodę jaszczurka zlizuje z liści i ścian terrarium.