Kameleony

Kameleony (Chamaeleonidae) to rodzina gadów, która liczy dziś 128 gatunków w 6 rodzajach. W Polsce nie występują gatunki z tej rodziny gadów.

Mają bocznie spłaszczone ciało. Przez grzbiet przebiega ostra listwa. Kończyny są cienkie, dość krótkie i jednakowej długości z palcami przeciwstawnymi, co ułatwia obejmowanie gałęzi. Kameleony mają bardzo długi, chwytny ogon. Nie może podlegać regeneracji jak u innych jaszczurek. Głowę nierzadko pokrywają różnego rodzaju twory skórne (najwyżej 4). Cechą charakterystyczną jest zdolność kameleonów do kierowanie oczu w różne strony niezależnie od siebie. Inną cechą charakterystyczną jest zdolność do zmiany ubarwienia skóry.

Kameleon FisheraKameleon Fishera

Kinyongia fischeri

Kameleon Fishera (Kinyongia fischeri) to gatunek gada z rodziny kameleonów, z charakterystycznym rogiem nad pyskiem. Samica nie ma rogu lub jest on dużo mniejszy. Rzadko spotykany w hodowlach terraryjnych.

Kameleon jemeńskiKameleon jemeński

Chamaeleo calyptratus

Kameleon jemeński to jeden z większych kameleonów. Zamieszkuje Arabię Saudyjską i Jemen. Na głowie znajduje się charakterystyczny hełm. Ubarwienie samców jest bardziej intensywne.

Kameleon lamparciKameleon lamparci

Furcifer pardalis

Kameleon lamparci to jeden z większych kameleonów. Osiąga długość 54 cm. Zamieszkuje północno-zachodnią część Madagaskaru. Samce są intensywniej ubarwione. Ogon długi, ciało bocznie spłaszczone, na grzbiecie ostry, krótki grzebień.

Nazwa rodziny
Kameleony (Chamaeleonidae)
Afryka, Europa, Azja.
Gromada: Gady (Reptilia)
Rząd: Łuskonośne (Squamata)
Rodzina: Kameleony (Chamaeleonidae)
Długość ciała
Długość ciała: 25 - 550 mm
Największy gatunek
Kameleon olbrzymi (Chamaeleo oustaleti)

• Bradypodion damaranum
  • Kameleon pospolity (Chamaeleo chamaeleon)
  • Kameleon uszasty (Chamaeleo dilepis)
  • Kameleon Jacksona (Chamaeleo jacksonii)
  • Kameleon Johnstona (Chamaeleo johnstonii)
  • Chamaeleo lateralis
  • Kameleon Mellera (Chamaeleo melleri)
  • Chamaeleo namaquensis
  • Kameleon olbrzymi (Chamaeleo oustaleti)

Połowa gatunków żyje w wilgotnych lasach tropikalnych Afryki, druga połowa na Madagaskarze, 4 gatunki żyją po jednym w Europie południowej, na Bliskim Wschodzie, w Indiach i na Cejlonie.

Prowadzą nadrzewny tryb życia. Na ziemię schodzą w celu złożenia jaj lub przezimowania. Samce wszystkich gatunków kameleonów przejawiają zachowania terytorialne.

W kończynach przednich 2 palce są skierowane na zewnątrz, 3 do wewnątrz, w kończynach tylnych odwrotnie. Ponadto powieki są zrośnięte i tworzą jedynie mały otwór na źrenicę oka. Język jest bardzo długi, rozdęty na końcu, pokryty śluzem. Służy do polowania na owady (język jest wystrzeliwany z otworu gębowego). W budowie wewnętrznej charakterystyczne są płuca, złożone z licznie rozgałęzionych worków powietrznych, wnikających w trzewia. Parzysty narząd kopulacyjny ma skomplikowaną budowę, stanowiącą jedną z cech gatunkowych.

Kameleony zwykle składają jaja, niektóre gatunki są jajożyworodne. Samiec podczas kopulacji często kąsa samicę. Liczba jaj zależy od rozmiaru zwierzęcia, zwykle jest to 30-40 jaj. Samica kameleona Mellera składa ich nawet 70. Samice mogą przez długi czas przechowywać spermę wewnątrz swojego organizmu. Samica jaja zakopuje w ziemi lub zagrzebuje w wilgotnych miejscach w spróchniałych konarach drzew.

Podstawę ich pokarmu stanowią owady, ale większe gatunki mogą zjadać małe ptaki i ssaki.