Kameleony

Kameleony (Chamaeleonidae) to rodzina gadów, która liczy dziś około 200 gatunków. W Polsce nie występują gatunki z tej rodziny gadów.

Mają bocznie spłaszczone ciało. Przez grzbiet przebiega ostra listwa. Kończyny są cienkie, dość krótkie i jednakowej długości z palcami przeciwstawnymi, co ułatwia obejmowanie gałęzi. Kameleony mają bardzo długi, chwytny ogon. Nie może podlegać regeneracji jak u innych jaszczurek. Głowę nierzadko pokrywają różnego rodzaju twory skórne (najwyżej 4). Cechą charakterystyczną jest zdolność kameleonów do kierowanie oczu w różne strony niezależnie od siebie. Inną cechą charakterystyczną jest zdolność do zmiany ubarwienia skóry.

Chamaeleo namaquensisChamaeleo namaquensis

Chamaeleo namaquensis

Chamaeleo namaquensis to niewielkich rozmiarów kameleon z krótkim i cienkim ogonem, przysadzistej sylwetce. Ubarwienie zwykle brunatnoszare.

Bradypodion damaranumBradypodion damaranum

Bradypodion damaranum

Bradypodion damaranum to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów, należący do afrykańskich kameleonów karłowych. Ubarwienie zmienne, często zielono-brązowe.

Brookesia therezieniBrookesia therezieni

Brookesia therezieni

Brookesia therezieni to gatunek gada zaliczany do kameleonów. Należy do kameleonów karłowatych, osiągających zaledwie kilka centymetrów długości. Ogon jest krótki, niepozorny i nie jest chwytny.

Archaius tigrisArchaius tigris

Archaius tigris

Archaius tigris to gatunek gada z rodziny kameleonów. Ma dość smukłą sylwetkę i długi ogon. Przeważa kolor zielony w ubarwieniu.

Bradypodion pumilumBradypodion pumilum

Bradypodion pumilum

Bradypodion pumilum to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów, zaliczany do afrykańskich kameleonów karłowych. Ubarwienie jaskrawe, zmienne.

Brookesia thieliBrookesia thieli

Brookesia thieli

Brookesia thieli to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. To karłowaty kameleon o cienkich odnóżach. Ogon krótki, niechwytny. Ubarwienie brązowawe.

Calumma crypticum

Calumma crypticum to gatunek kameleona. Ubarwienie ciała zmienne, najczęściej brązowawe. Ogon długi, zwijany w spiralę. Samiec ma w odróżnieniu od samicy długi nos.

Calumma globiferCalumma globifer

Calumma globifer

Calumma globifer to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów o zmiennym ubarwieniu ciała. Pochodzi z Madagaskaru.

Furcifer lateralisFurcifer lateralis

Furcifer lateralis

Furcifer lateralis to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Sylwetka dość krępa, ogon długi. Ubarwienie zmienne.

Furcifer rhinoceratusFurcifer rhinoceratus

Furcifer rhinoceratus

Furcifer rhinoceratus to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów.

Furcifer willsiiFurcifer willsii

Furcifer willsii

Furcifer willsii to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ubarwienie zmienne. Często widoczna biała, pozioma kreska po bokach ciała. Ogon długi. Odnóża delikatne, cienkie.

Kinyongia boehmeiKinyongia boehmei

Kinyongia boehmei

Kinyongia boehmei to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ubarwienie zmienne.

Kinyongia multituberculataKinyongia multituberculata

Kinyongia multituberculata

Kinyongia multituberculata to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ubarwienie zielonkawe, zmienne, z białymi plamami.

Kinyongia xenorhinaKinyongia xenorhina

Kinyongia xenorhina

Kinyongia xenorhina to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ubarwienie zielonkawe, brązowawe, zmienne.

Rhampholeon temporalisRhampholeon temporalis

Rhampholeon temporalis

Rhampholeon temporalis to gatunek niewielkiego gada z rodziny kameleonów. To jeden z karłowatych kameleonów o krótkim, niechwytnym ogonie. Ubarwienie zwykle jasnobrązowe.

Rieppeleon brevicaudatusRieppeleon brevicaudatus

Rieppeleon brevicaudatus

Rieppeleon brevicaudatus to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ubarwienie brązowawe. Sylwetka krępa, ogon krótki.

Rieppeleon kersteniiRieppeleon kerstenii

Rieppeleon kerstenii

Rieppeleon kerstenii to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ma brązowe ubarwienie ciała, krótki ogon. Ciało szorstkie, z małymi wypustkami.

Trioceros deremensisTrioceros deremensis

Trioceros deremensis

Trioceros deremensis to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ma zmienne ubarwienie, zielone tło. Charakterystyczne są trzy rogi na głowie.

Trioceros hanangensisTrioceros hanangensis

Trioceros hanangensis

Trioceros hanangensis to gatunek gada z rodziny kameleonów. Ubarwienie zmienne.

Trioceros laterispinisTrioceros laterispinis

Trioceros laterispinis

Trioceros laterispinis to gatunek kameleona. Ubarwienie zmienne, utrzymane w ciemnej tonacji, od szarości i czerń oraz biel po kolor brązowy, żółtawy i zielonkawy.

Trioceros sternfeldiTrioceros sternfeldi

Trioceros sternfeldi

Trioceros sternfeldi to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów z Afryki.

Kameleon afrykańskiKameleon afrykański

Chamaeleo africanus

Kameleon afrykański (Chamaeleo africanus) to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Na głowie widoczny charakterystyczny fałd skórny. Ogon długi. Ubarwienie zmienne.

Kameleon FisheraKameleon Fishera

Kinyongia fischeri

Kameleon Fishera (Kinyongia fischeri) to gatunek gada z rodziny kameleonów, z charakterystycznym rogiem nad pyskiem. Samica nie ma rogu lub jest on dużo mniejszy. Rzadko spotykany w hodowlach terraryjnych.

Kameleon górskiKameleon górski

Trioceros montium

Kameleon górski (Trioceros montium) to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Z przodu głowy znajdują się dwa rogi. Na grzbiecie znajduje się wysoki grzebień.

Kameleon JacksonaKameleon Jacksona

Trioceros jacksonii

Kameleon Jacksona (Chamaeleo jacksonii) to gad z rodziny kameleonów z charakterystycznymi trzema rogami na głowie, z czego dwa znajdują się nad oczami i jeden wyrasta ze szczęki górnej. Rogi występują tylko u samców.

Kameleon jemeńskiKameleon jemeński

Chamaeleo calyptratus

Kameleon jemeński to jeden z większych kameleonów. Zamieszkuje Arabię Saudyjską i Jemen. Na głowie znajduje się charakterystyczny hełm. Ubarwienie samców jest bardziej intensywne.

Kameleon krótkoogoniastyKameleon krótkoogoniasty

Brookesia stumpffi

Kameleon krótkoogoniasty (Brookesia stumpffi) to gatunek gada z rodziny kameleonów o wyjątkowo krótkim ogonie i niewielkich rozmiarach ciała. Ogon nie jest chwytny. Kolor zielony lub brązowy.

Kameleon lamparciKameleon lamparci

Furcifer pardalis

Kameleon lamparci to jeden z większych kameleonów. Osiąga długość 54 cm. Zamieszkuje północno-zachodnią część Madagaskaru. Samce są intensywniej ubarwione. Ogon długi, ciało bocznie spłaszczone, na grzbiecie ostry, krótki grzebień.

Kameleon ParsonaKameleon Parsona

Calumma parsonii

Kameleon Parsona (Calumma parsonii) yo jeden z najładniej ubarwionych kameleonów świata. Na głowie znajduje się szyszkowata narośl, której podstawa zaczyna się między oczami, a koniec wystaje przed nosem.

Kameleon pospolityKameleon pospolity

Chamaeleo chamaeleon

Kameleon pospolity (Chamaeleo chamaeleon) to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ma relatywnie dużą, kanciastą głowę, ze specyficznym rogowym hełmem. To jedyny gatunek kameleona w Europie.

Kameleon uszastyKameleon uszasty

Chamaeleo dilepis

Kameleon uszasty (Chamaeleo dilepis) to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ma spłaszczoną górną część głowy. Brak hełmu. Ma dwa owalne płaty skórne z boków głowy, przypominające uszy. Gdy zwierzę jest zdenerwowane, płaty te odstają od głowy.

• Bradypodion atromontanum
  • Chamaeleo anchietae
  • Chamaeleo arabicus
  • Chamaeleo calcaricarens
  • Chamaeleo gracilis
  • Kameleon Johnstona (Chamaeleo johnstonii)
  • Chamaeleo laevigatus
  • Chamaeleo lateralis
  • Kameleon Mellera (Chamaeleo melleri)
  • Chamaeleo necasi
  • Kameleon olbrzymi (Chamaeleo oustaleti)
  • Chamaeleo senegalensis
  • Trioceros serratus
  • Trioceros tempeli
  • Trioceros werneri
  • Trioceros wiedersheimi

Połowa gatunków żyje w wilgotnych lasach tropikalnych Afryki, druga połowa na Madagaskarze, 4 gatunki żyją po jednym w Europie południowej, na Bliskim Wschodzie, w Indiach i na Cejlonie.

Prowadzą nadrzewny tryb życia. Na ziemię schodzą w celu złożenia jaj lub przezimowania. Samce wszystkich gatunków kameleonów przejawiają zachowania terytorialne.

W kończynach przednich 2 palce są skierowane na zewnątrz, 3 do wewnątrz, w kończynach tylnych odwrotnie. Ponadto powieki są zrośnięte i tworzą jedynie mały otwór na źrenicę oka. Język jest bardzo długi, rozdęty na końcu, pokryty śluzem. Służy do polowania na owady (język jest wystrzeliwany z otworu gębowego). W budowie wewnętrznej charakterystyczne są płuca, złożone z licznie rozgałęzionych worków powietrznych, wnikających w trzewia. Parzysty narząd kopulacyjny ma skomplikowaną budowę, stanowiącą jedną z cech gatunkowych.

Kameleony zwykle składają jaja, niektóre gatunki są jajożyworodne. Samiec podczas kopulacji często kąsa samicę. Liczba jaj zależy od rozmiaru zwierzęcia, zwykle jest to 30-40 jaj. Samica kameleona Mellera składa ich nawet 70. Samice mogą przez długi czas przechowywać spermę wewnątrz swojego organizmu. Samica jaja zakopuje w ziemi lub zagrzebuje w wilgotnych miejscach w spróchniałych konarach drzew.

Podstawę ich pokarmu stanowią owady, ale większe gatunki mogą zjadać małe ptaki i ssaki.