PL

Kania czarna

Kania czarna (Milvus migrans) to ptak szponiasty nieco większy od myszołowa. Ma lekko wcięty ogon, skrzydła zaostrzone na końcach. Ciało ma brązowe upierzenie. Głowa jest jaśniejsza od reszty ciała, z szarym odcieniem. Dziób mocny, zakrzywiony w dół, żółty z ciemnym zakończeniem. Nogi żółte.

Kania czarna (Milvus migrans)
© joël BEHR - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz Australii wraz z niektórymi wyspami Indonezji. W Polsce jest nieliczny. Preferuje skraje lasów w sąsiedztwie jezior i rzek.

Tam, gdzie występuje liczniej ptak ten tworzy stada. Ptaki razem też nocują na drzewach. Kania nierzadko kradnie zdobycz innym szponiastym, czaplom lub krukowatym.

Podczas szybowania trzyma skrzydła poziomo. Podczas lotu porusza na boki ogonem i głęboko macha skrzydłami.

Poluje na ssaki, ptaki, gady, płazy, ryby i większe owady, ale zwykle chore, słabe lub potrącone przez pojazdy. Nie gardzi padliną i resztkami, które wyrzucają rybacy i ubojnie. Nierzadko chodzi za pługiem w celu wyszukiwania bezkręgowców.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Jest monogamiczna przez kilka sezonów. Samiec buduje gniazdo z gałęzi na drzewie. Wyściółka to często papier, tkaniny i inne śmieci. W kwietniu lub na początku maja samica składa zwykle 2-3 jaja (maksymalnie 5). Samica sama je wysiaduje przez 38 dni. W tym czasie karmi ją samiec. Po 6 tygodniach od wyklucia młode są już lotne. Do rozrodu przystępują po 3-4 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce kania czarna znajduje się pod ochroną ścisłą.

W Polsce podlega ścisłej ochronie. Jej miejsca gniazdowania podlegają ochronie w promieniu 100 m w ciągu roku i 500 m w okresie od 1 marca do 31 sierpnia.