PL

Kania ruda

Kania ruda (Milvus milvus) to nieliczny w Polsce ptak lęgowy, większy od kani czarnej. Ma ogon silnie wcięty, co odróżnia ją od kani czarnej. Upierzenie rdzawe z czarnym kreskowaniem na brzusznej stronie. Głowa jasna. Na pokrywach skrzydłowych znajduje się jasna plama.

Kania ruda (Milvus milvus)
© Lensman300 - Fotolia.com

To europejski ptak. W Polsce występuje głównie na zachodzie kraju. Podczas migracji można go spotkać w całym kraju. Spotkać go można na obrzeżach lasów liściastych, w dolinach rzek, na terenach rolniczych, w pobliżu wodnych zbiorników.

Ptak ten w poszukiwaniu zdobyczy krąży po niebie lub wypatruje jej z gałęzi. Zwykle spada na ofiarę z powietrza. Czasem łapie swoje ofiary w powietrzu lub na ziemi. To ptak wędrowny, choć zimowiska nie są odległe.

Poluje na ssaki, ptaki, gady, płazy, ryby i owady. Zjada także padlinę, resztki mięsa, kradnie zdobycz innym ptakom, plądruje gniazda krukowatych.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazdo znajduje się zwykle w rozwidleniu pnia wysokiego drzewa. Gniazdo buduje z patyków i wyściela suchą trawą, sierścią i śmieciami. Czasem zajmuje gniazda myszołowa lub kruka. Samica składa od 2 do 3, maksymalnie 5 jaj, które wysiaduje przez 35-38 dni. Dwa pierwsze tygodnie samica karmi pisklęta mięsem przynoszonym przez samca. Później pisklęta karmi też samiec. Zdolność lotu młode uzyskują po 7-10 tygodniach od wyklucia.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ptak ten znajduje się u nas pod ścisłą ochroną, a miejsca gniazdowania podlegają ochronie w promieniu 100 m i 500 m w okresie od 1 marca do 31 sierpnia.