Karetta

Karetta (Caretta caretta) to gatunek morskiego żółwia z podrzędu żółwi skrytoszyjnych. Na głowie znajdują się tarczki, ułożone w regularny sposób. Szczęki przypominają dziób. Karapaks jest wysklepiony, z pięcioma parami rogowych tarcz żebrowych. Kończyny o wiosłowatym kształcie z dwoma pazurami na brzegu. Plastron jest żółtawy, karapaks brązowy.

Karetta (Caretta caretta)
© Jeanne Provost - Fotolia.com

Zamieszkuje ciepłe morza i oceany, w tym Morze Śródziemne. Na ląd wychodzi wyłącznie w celu złożenia jaj.

Długość karapaksu dochodzi do 1,2 m, a ciężar ciała do 100 kg.

Żółw karetta poluje na ryby, skorupiaki, jeżowce, mięczaki, a także inne morskie organizmy. Dietę uzupełnia glonami.

Samice wychodzą na ląd w celu złożenia jaj. Każda samica może złożyć do 150 jaj. Jaja są zakopywane w pisku na plaży.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Mięso jest niejadalne ze względu na nieprzyjemny zapach. Jaja są jadalne.