PL

Karlik drobny

Karlik drobny (Pipistrellus pygmaeus) to mający status gatunku dopiero od 2000 roku ssak z rodziny mroczkowatych. Jest to najmniejszy nietoperz Europy i jednocześnie Polski. Jest bardzo podobny do karlika malutkiego. Różni go od niego głównie sposób wydawania dźwięków i inne szczegóły, o których mowa niżej. Futerko jest ciemnobrązowe z wierzchu z pomarańczowo-rudym odcieniem. Strona brzuszna jest bardziej blada. Skóra w części pozbawionej owłosienia jest brązowa i trochę jaśniejsza niż u karlika malutkiego. Od tego drugiego gatunku odróżnia go też owłosienie błony ogonowej i prącie, które ma kolor żółtawo-biały i pomarańczowe po bokach.

Karlik drobny(Pipistrellus pygmaeus)
© Roziline - Fotolia.com

W wielu miejscach Europy to najbardziej pospolity nietoperz. W Polsce występuje na terenie całego kraju. Preferuje bliskość wodnych zbiorników i podmokłych lasów.

Okres zimowania przypada na czas od połowy listopada do początku marca. Zimują w szczelinach budynków i dziuplach. Lot jest zwinny. Żerowanie zaczyna się kwadrans po zachodzie słońca. Nietoperz ten dożywa 12 lat.

Długość ciała wynosi od 3,3 do 4,8 cm, rozpiętość skrzydeł wynosi 19-25 cm. Nietoperz ten waży zaledwie 3-8 g. Między nozdrzami widoczny jest niewielki fałd skórny. Występują u tego gatunku tak zwane gruczoły policzkowe, które są dobrze widoczne w okresie rozrodu. Samce wydzielają piżmowy zapach.

Poluje na owady latające, w tym komary, muchy, chruściki, jętki, sieciarki, ćmy. Robi to pośród drzew i nad wodą.

Tworzy w kwietniu i maju kolonie rozrodcze, które mieszczą się w budynkach, gdzie zajmuje wszelkie dostępne szczeliny. Rzadziej gnieździ się w dziuplach i skrzynkach. Młode rodzą się na przełomie czerwca i lipca (1, rzadziej 2). Po 4-6 tygodniach są już samodzielne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek podlega ochronie prawnej.