PL

Krogulec, krogulec zwyczajny

Krogulec, krogulec zwyczajny (Accipiter nisus) to niewielki ptak szponiasty. Ma krótkie i szerokie skrzydła. Ogon jest dość długi, nie jest rozwidlony. Samica jest podobna do jastrzębia, nie ma jednak białej brwi nad okiem. Samiec jest niebieskoszary. Policzki mają rdzawy odcień. Pomarańczowy jest też odcień spodniej części. Spód jest prążkowany.

Krogulec, krogulec zwyczajny (Accipiter nisus)
© markmedcalf - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz w Afryce. W Polsce nie jest liczny, ale obecny na terenie całego kraju. Najczęściej zamieszkuje skraje lasów, które sąsiadują z łąkami i polami, a także ludzkimi osiedlami. Zimą można go zaobserwować nawet w miastach, gdy poluje na wróble.

To ptak częściowo wędrowny. Krogulec czatuje na drzewie i na ofiarę rzuca się nagle z zaskoczenia.

Poluje prawie wyłącznie na ptaki, w tym najczęściej na wróble, zięby, skowronki, sikory, trznadle, śpiewaki. Samica może złowić sójkę, gołębia.

Gniazduje na młodych iglastych drzewach. Gniazdo zbudowane jest przez samca i samicę z gałązek i służy przez jeden sezon. Samica od końca kwietnia do maja lub nawet na początku czerwca znosi od (3) 4 do 6 (7) jaj co 2-3 dni. Inkubacja trwa 39-42 dni. Samiec dostarcza pokarm do gniazda, a samica karmi nim swoje pisklęta. Samiec nie potrafi karmić młodych. Już po miesiącu młode stają się lotne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

To jedyny ptak szponiasty, który poluje na ptaki żerujące w karmnikach.

O obecności krogulca świadczą głosy ostrzegawcze małych ptaków. Zwykle podczas ataku, krogulca można zobaczyć tylko przez krótką chwilę.